Det säger Jonas Danielsson, projektledare på Trafikverket.
Under sommaren har planerna på den nya vägdragningen av E22 ställts ut. Både allmänhet och organisationer har lämnat in totalt ett 20-tal synpunkter som nu sammanställs.
– Det här handlar inte om prestige utan det är viktigt att vi får fram ett så bra underlag som möjligt så att det blir en bra ny vägplan. Om det skulle vara något stort sensationellt som vi missat fullkomligt så måste vi backa och göra om. Men vad jag har sett hittills så verkar det inte vara så, säger Jonas Danielsson.
Synpunkterna som kommit in har varit blandade. Det finns kritiska åsikter, men även de som tycker att projektet är bra men att det skulle vara klart för länge sedan.
– Jag förstår att många tycker det tar tid. Men det är ett stort projekt som påverkar många och vi måste följa de demokratiska processerna. Det tar tid med nya planer och detta är en stor plan, säger han.
Söderköpings kommun har fått anstånd och politikerna ska lämna sina åsikter i mitten av september. Sammanställningen av alla synpunkter beräknas ta cirka en månad.
– Då vet vi om något måste göras om. Om det inte är så blir nästa steg att skicka planen till länsstyrelsen för ett godkännande, säger Jonas Danielsson.
Först när Länsstyrelsen i Östergötland har sagt sitt lämnas planen till en fastställelseprocess.
– Det är en sista koll som vi gör då vi tycker att vägplanen håller tillräcklig bra kvalitet. Den prövningen tar upp mot ett år, säger han.
Så någon gång i slutet av 2020 kan de som vill överklaga planen på att bygga en ny förbifart göra det.
– Visst skulle man önska att processerna skulle marschera fortare, men allt tar tid. Jag tror ända att vi har hållit tidsplanen hyfsat. Det som sedan kan ta tid är upphandlingar och vilka som ska utföra de olika delarna.
2022 tror han att de första delarna av den nya vägen kan börja byggas. Sedan tar byggandet drygt tre år, så först i slutet av 2025 skulle en ny väg kunna vara klar. Enligt nuvarande beräkningar ska projektet kosta cirka 1,2 miljarder kronor.
– Det är ett stort projekt som kommer att påverka främst Söderköping och Valdemarsvik. Under byggande ska vi också försöka ta hänsyn till andra saker exempelvis Göta kanal och de delar som är kopplade till båtsäsongen. Det är inte meningen att det ska påverkas av den nya vägdragningen, säger Jonas Danielsson.