För ett par år sedan startade Alexander Florman från Söderköping bolaget The New Aero, tillsammans med kollegorna Rasmus Eriksson och Uli Heckmann, som tillverkar och säljer aerodynamiska fälgar till elbilen Tesla.
Företagsidén kom när Alexander bytte fälgar på sin Tesla. Ganska omgående märkte han att räckvidden på elbilen blev betydligt sämre. Efter lite efterforskning kom han fram till att det berodde på att de nya fälgarna inte var särskilt aerodynamiska – det vill säga att de inte var nog strömlinjeformade utan mötte onödigt mycket luftmotstånd.
Området kring hjulen och hjulhuset står för cirka 25 procent av en bils totala luftmotstånd. Så med rätt fälg kan luftmotstånden minskas rejält.
– Då verkningsgraden är mycket högre i en elbil jämfört med en förbränningsbil så finns mycket att hämta genom bra aerodynamik, förklarar Alexander Florman.
– Via ett Teslaforum på nätet kom jag i kontakt med Rasmus Eriksson från Finspång, som är maskiningenjör. Tillsammans började vi ta fram en ny design på en mer aerodynamisk fälg.
Under 2016 tog de tog fram flera olika prototyper. Via avancerade datorberäkningar mätte man upp fälgens aerodynamiska egenskaper. De visade upp dessa för Tesla-ägare runt om i Europa för att få feedback. I samband med detta fick en tysk bilfotograf vid namn Uli Heckmann upp ögonen för svenskarnas produkt.
– Han hade en annan idé om hur fälgarna skulle designas och det hela slutade med att han köpte in sig som delägare i vårt bolag.
Efter en hel del sökande runt om i världen fann man en italiensk tillverkare som tillverkade smidda fälgar.
– Vi ville ha en leverantör med hög kvalitet och som levererade fälgar som är TÜV-godkända (en internationell kvalitetsmärkning, reds. anm.)
En beställning på 200 fälgar gjordes och redan har 40 av dem sålts. Då ska man veta att en uppsättning av dess exklusiva fälgar kostar som en begagnad småbil.
Vid bilsalongen i Frankfurt vann man nyligen ett internationellt designpris – Automotive Brand Contest – för sin fälg till Tesla, samt i kategorin Brand Design för sin grafiska profil på företaget.
Nu arbetar man för fullt med att ta fram nya billigare gjutna fälgar till "folk-modellen" av nya Tesla, model 3.
– Vi har även varit i kontakt med Tesla, men vart det slutar vet vi inte i nuläget, säger en optimistisk Alexander Florman.
– Förhoppningsvis kan vi börja ta ut lön ur bolaget inom kort.