Under tisdagen stod Socialdemokraterna vid Kullborg och samlade namnunderskrifter i protest mot nedläggningsförslaget av Albogaexpressen. Busslinjen används framför allt av många äldre.
– Vi upptäckte att det är många som inte vet om planerna. En farbror började nästan gråta när han fick höra det, säger Pia Dingsten (S).
Socialdemokraterna tror inte att indragningen av linjen, som skulle spara 350 000 kronor, i slutänden skulle bli en besparing för kommunen. Pia Dingsten menar att färdtjänstskostnaden i stället kommer öka. En annan konsekvens är att människor utan bil blir ensamma och isolerade.
– Vad kostar det om folk mår psykiskt dåligt? Det är svårt att sätta en peng på. Men jag tycker att det är en kommunal angelägenhet att äldre mår bra och kan bo kvar hemma.
Även SPF och PRO är oroade över planerna att lägga ner busslinjen. De har gjort en gemensam skrivelse och begärt ett möte med kommunalrådet Börje Natanaelsson.
– Det är han som har det högsta ansvaret, säger Marja Bergström, ordförande för PRO.
Börje Natanelsson säger att ett möte är inbokat, men väljer att inte kommentera besparingsförslaget i nuläget.
Albogaexpressen startade 2000 och är fortfarande populär.
– Det är i princip fullsatt varje gång, många har bagage och rullatorer med sig också. Jag skulle tro att snittet ligger på 14–15 personer per tur (i en buss som tar 19 personer, reds anm.), säger Mikael Appelberg, trafiksamordnare på kommunen.
Men frågan om linjens framtid är inte helt okomplicerad. Det är kollektivtrafikmyndigheten som beslutar var det ska finnas tätortstrafik och Östgötatrafiken har fått i uppdrag att utreda om det finns ett behov i Söderköping eller inte. En kommun har egentligen inte rätt att bedriva tätortstrafik, utan det är Östgötatrafiken som ska göra det om behovet finns.
– Östgötatrafiken har sagt att vi kan köra vidare under tiden de utreder det. Men nu är läget mer ansträngt ekonomiskt och vi måste vända på varenda krona.
Samtidigt har Östgötatrafikens utredning legat nere det senaste året på grund av hög arbetsbelastning där.
– Det är andra saker vi har prioriterat, men vi har det på listan, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
När kan en utredning vara klar?
– Jag kan tyvärr inte svara på den frågan just nu.