– Vi har tittat över natten och de planerade insatserna är för få jämfört med personalantalet, säger enhetschef Heléne Wennström på hemtjänsten i Söderköping.
Arbetet har pågått sedan ett år tillbaka och börjat med dagpersonalen. Man har jämfört antalet planerade insatser och den personalstyrka som finns. Men de larm som sker, och som inte går att planera, har inte tagits med i beräkningarna men har varit med i analysen.
Varför gör ni dessa neddragningar?
– Grunden är att vi måste ha en ekonomi i balans. Vår analys visar att detta är den personalstyrka som behövs.
Vid risk- och konsekvensanalyserna har många farhågor om stress, ökas arbetsbelastning, ensamarbete, fysisk och psykisk belastning och ökade väntetider för patienterna kommit fram.
Vad ser du för risker?
– Ibland kan det ta längre tid innan personen får hjälp om personal kommer ensamma och måste invänta extra personal. Men vi ska utvärdera varje vecka för att se om vi måste justera personalantalet, säger Heléne Wennström.
– Om personalen hamnar i en arbetssituation så att de inte hinner med tillsynen, då är det okej att lämna över till nästa arbetspass.
Stämmer det att cirka 40 boenden på Blå Porten kan lämnas ensamma?
– Det ska helst inte ske men i yttersta nödfall kan personalen lämna Blå Porten om det krävs i en situation, säger Heléne Wennström.
Hur reagerar du då personalen säger att de inte mår bra och att de är oroliga?
– Det är självklart en förändring men vi har säkrat upp. Riskerna som vi sett, tillsammans med personalen, är mycket ensamarbete, stress, högre arbetsbelastning, fysisk och psykisk belastning. Situationen är densamma för dagpersonalen. Vi ska följa upp med Feelgood, alla har personlarm, det finns nya rutiner med att personalen säkerställer att kollegor är tillbaka efter insatser med mera.
Är du orolig?
– Jag är trygg med personalen och de täta uppföljningar vi ska ha. Sedan ska vi även följa upp med arbetsbelastningen och se om något behöver göras.
Tror du det ska fungera?
– Ja, utifrån det arbete vi har idag så räcker denna personalstyrka.
Skulle du vilja bli gammal i den här kommunen?
– Ja, de äldre behöver inte oroa sig, det är därför vi gör förändringarna. Personalen ska vara mer flexibel och jobba då kunderna behöver och vill ha hjälp. Scheman anpassas efter kunden och deras behov. Resurserna ska användas rätt, säger Heléne Wennerström.