Som vi tidigare berättat är många kritiska till Trafikverkets planer på att ta väg 801 ur statligt vägunderhåll. Nu har det framkommit att skrivelser från remissinstanser inte kommit med i myndighetens sammanställningar.
– Det vi märkte när fastställelsekungörelsen kom ut i somras var att vårt tidigare yttrande inte redovisats. Som regionråd tycker jag att det är väldigt konstigt, jag tycker att Region Östergötlands yttrande borde väga tungt vid sådana här beslut, säger Julie Tran (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.
Hon är också kritisk till att regionen inte var med som en remissinstans under den senaste omgången.
– Om man inte tar med Region Östergötland, som ändå har ett regionalt perspektiv och är en viktig aktör, tycker jag att man inte har alla fakta på bordet.
I yttrandet de nu lämnat in är de tydliga med att nya dragningen av E22 är ett viktigt projekt som måste prioriteras, men att indragningen av länsvägen inte bör kopplas samman med det.
– Det finns ingen anledning att dra bort vägen från det allmänna vägnätet i samband med nya E22, säger Julie Tran.
Även kommunen har påpekat brister i handläggningen av väg 801.
– Det vi tryckt på är att vi saknar två formella skrivelser som kommunen gjort till Trafikverket. 2017 skrev vi både från politiskt håll och tjänstemannahåll om att vi vill ha kvar vägen i statlig väghållning. De två är inte med i samrådsredogörelsen, säger kommunens projektledare Johanna Grander.
Hon påpekar också att Trafikverket i vägplanen använder gamla siffror över hur hårt trafikerad väg 801 är.
– Ska man kunna förlita sig på de siffrorna bör de vara aktuella.
Jonas Danielsson, projektledare på Trafikverket, och Thomas Pihl, kommunikationsansvarig, svarar i huvudsak på kritiken via mejl. De skriver att de använt de färskaste trafiksiffror som fanns tillgängliga vid tidpunkten. Men de medger att det saknas yttranden i samrådsredogörelsen.
– Här borde Region Östergötlands och Söderköpings kommuns yttrande ha funnits med. I granskningsutlåtandet kommer remissinstansernas yttranden att bemötas mer i detalj.
De skriver också att Region Östergötland självklart var med i den sista remissomgången, men att brevet kom bort på posten.
– Det är otroligt olyckligt att det händer i ett sådant här ärende. Så fort vi fick veta att regionen inte fått sitt brev tog vi en förnyad kontakt, och gav dem förlängd granskningstid.
Ingegerd Edman, ordförande i Drothems byalag, menar att de hittat flera formella fel som Trafikverket gjort och har nu sammanställt allt i en 26 sidor lång JO-anmälan. De formella felen menar de kan få konsekvenser för hela E22-projektet.
– Driver vi det till Högsta förvaltningsdomstolen är det en överhängande risk att hela E22 stoppas, då får de börja om från början, säger Ingegerd Edman.
Kommer ni att göra det?
– Om Trafikverket tvingar oss till det, ja. Men ingen vill det, för vi vill ha nya E22.
Thomas Pihl menar dock att påståendet att vägplanen kan stoppas är felaktigt.
– Även om regeringen skulle gå på byalagets linje finns det ingen risk att vägplanen stoppas. Den kan fortfarande fastställas. Förändringsärendet är ett annat beslut, som tas på annan laggrund.
JO har ännu inte tagit ställning till om de går vidare med ärendet eller inte.
– Generellt är målsättningen att ta ställning inom två månader, säger Maria Östling, föredragande.