Butikerna har överlevt i generationer

Flera butiker med många år på nacken har slagit igen när ingen velat ta över. Men några butiker lever vidare år efter år. Hur gör de?

Att vara handlare är en livsstil som kräver engagemang "24/7" säger Lina Kempe som driver butiken Trolltyg tillsammans med sin mamma.  "Men tror man på det så går det".

Att vara handlare är en livsstil som kräver engagemang "24/7" säger Lina Kempe som driver butiken Trolltyg tillsammans med sin mamma. "Men tror man på det så går det".

Foto: Louise Åsenheim

Söderköpings kommun2019-10-21 11:30

Sedan i augusti förra året har sju butiker slagit igen i Söderköping. Den gemensamma nämnaren har varit att de inte lyckats hitta någon ny köpare vid ett generationsskifte.

En av Söderköpings äldsta butiker är Anders blommor som funnits sedan 1950-talet. För två år sedan överlevde den ett ägarbyte då mor och dotter, Susanne Andersson och Therese Nord, tog över butiken.

– Det är roligt att min dotter går i mina fotspår. Utan henne hade det inte blivit att jag tagit över. Skulle jag göra allt själv hade det varit för mycket jobb, säger Susanne.

Vad är hemligheten för att få en butik att överleva?

– Man måste fortsätta utvecklas, gå på kurser och tycka att det är roligt. Vi är också med i Stadskärnan och engagerar oss, vilket gör att vi känner oss delaktiga.

Boutique Ramunda vid Hagatorget har funnits sedan 1980 och 2005 tog Annika Starkås över. Hon tror att ett brett sortiment, personlig service och stabila öppettider är orsaker till att butiken överlever.

Om du skulle sälja i dag, hur skulle du göra för att lyckas?

– Att få med fastighetsägaren på resan i ett tidigt skede tror jag är en förutsättning. Sedan måste man vara tillgänglig för den nya köparen. När jag köpte Ramunda var Ingrid Klint, som sålde butiken, tillgänglig för mig så länge jag ville. Vi kände inte varandra innan, men vi har fortfarande en fin relation.

– Sedan tror jag också att bankerna måste tänka till. Det är svårt för de nya köparna att få lån och jag tror att bankerna måste bli mer företagsvänliga.

Även klädaffären Trolltyg har funnits länge men haft fem olika ägare sedan starten på 80-talet. Nu är det Lina Kemle som driver butiken tillsammans med sin mamma Cizzie.

– När man startar är det ett stort ansvar, man har ju en hyra som ska betalas. Och hyrorna är kraftiga på vissa lokaler. Jag tycker man behöver har något slags stödpaket för att få folk att våga satsa, säger hon.

Hon säger att många tycker att det är tråkigt att de två skoaffärerna slagit igen och att en sportaffär är något kunderna saknar i stan. 

– Jag tycker att vi har en bra kombination av butiker här på gatan. Men ju större sortiment desto fler kan vi locka. 

Ska man tala om långlivade butiker kan man inte förbise Sveriges äldsta bokhandel, grundad 1815.

– Vi förvaltar något och det känns som om Söderköpingsborna är stolta. Det förpliktigar, säger Anders Karlin, ägare till butiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!