”Vi tar det på jättestort allvar”

Niclas Karnhill, presschef på IP-Only, ser allvarligt på att en boende fått agera bärgare efter företagets fibergrävningar i vägen. Men någon ersättning blir det inte.

Niclas Karnhill, presschef på IP-Only.

Niclas Karnhill, presschef på IP-Only.

Foto:

TEXT+TV2018-10-15 19:00

Niclas Karnhill, som är pressansvarig för hela landet och tar all kommunikation med media, kan inte svara på exakt vad som gjort att återställningen av vägen i Stora Vännerstorp inte blivit gjord inom utsatt tid. Generellt säger han att det varit problem med vissa underentreprenörer vilket gjort att arbetet stannat upp på vissa håll. I andra fall beror det på att de vill återställa flera sträckor samtidigt för att få ekonomi i det.

Läs mer:Boende fick agera bärgare efter fibergrävning

Men är det acceptabelt att de ska få vänta i ett år på återställning av vägen?

– Vi vill ha nöjda kunder och kämpar för att få det på alla sätt. Är det problem så kommer vi att ta det med entreprenören, det är det grundläggande besked jag kan ge. Det är jättetråkigt för de här kunderna att få vänta så länge, jag håller med, jag hade nog också varit arg på det.

När han får höra att en boende fått agera bärgare och nu vill fakturera IP-Only på 15 000 kronor plus moms ber han att få återkomma.

– Jag ser allvarligt på det här spontant. Det är inte rätt och riktigt.

Men beskedet när han återkommer är att felet anses åtgärdat och ”om det finns skador på lösöre bör kund anmäla det till sitt försäkringsbolag”.

Läs mer:”Man kan ju få magsår för mindre”

När det gäller Stegeborg och Yxeltorpsvikens fritidshusförening har föreningen och entreprenören gjort upp i godo.

Hur känns det för er att de säger att de ger upp?

– Vi vill ha nöjda kunder och hög kvalitet, om det inte är så på grund av entreprenörer eller andra omständigheter kommer vi att ta tag i det.

Läs mer: ”Vi tittar på om vi ska koppla in en jurist”

Niclas Karnhill säger att IP-Only i en kvalitetsrapport i januari tagit upp en del av problemen med fiberutbyggnaden och att de nu jobbar med en ny rapport som släpps i januari 2019.

– Det här kan vara några av de utmaningar som vi tar upp i den. Vi har i vissa fall avslutat samarbetet med underentreprenörer för att de inte hållit våra krav på kvalitet.

– Om entreprenörer inte håller vad de lovar ska de stå för åtgärder. De ska göra om och göra rätt, och gör de inte det får vi titta på andra åtgärder. Vi tar det här på jättestort allvar.

När ni anlitar underentreprenörer, hur jobbar ni?

– Grunden är avtal som är branschgemensamma, det är inget som sticker utan det är avtal både gällande kvalitet och tidsplaner. Är det så att de inte uppfylls tar vi en seriös diskussion med entreprenören och i värsta fall måste de ersättas, vilket har hänt några gånger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!