Julafton närmar sig och julhandeln går in på den sista veckan. Det här märks inte minst hos de butiker som fungerar som postombud. Den långvariga trenden har varit att e-handeln ökar år från år. Under pandemiåren förstärktes detta, och den nya höga nivån verkar vara här för att stanna även efter att restriktionerna tagits bort.
Organisationen Svensk Handel har gjort en julrapport inför 2022 och där ser man en ökning från förra året. Sju av tio uppger att de tänker handla några av alla julklappar online i år, förra året var motsvarande siffra sex av tio. De mest notoriska näthandlarna återfinns bland 18- till 24-åringarna där nio av tio handlar julklappar på nätet.
Tempo Trollet i Söderköping är postombud för Postnord (halva kommunen, Ica Supermarket har den andra) samt Instabox.
– Det är fortsatt väldigt, väldigt mycket paket, vi har jättemängder varje dag, säger Mimmi Hermez, som driver Tempo Trollet.
Hon tog över butiken 2017 och har sett e-handeln växa under åren.
– Det har legat på en stadig ökning, förutom pandemin då det stack iväg. Jag tror det varit en ökning på omkring 15 procent per år, bedömer Mimmi Hermez som dock inte tar in extrapersonal inför julen.
– Vi lägger extratimmar på schemat för det, men vi är flera som har jobbat med det här i flera år så jag tycker inte det är ett problem.
Mimmi vill också påminna att Tempo Trollet tar emot paket från privatpersoner till Ukraina som distribueras gratis av Postnord.
– Egentligen ska man lämna in till företagscenter i Norrköping, men vi har ordnat så det går att ta emot här hos oss också. Vi gör det ideellt och man kan lämna in fram till julafton.
På Ica Fyren i Valdemarsvik är det bråda dagar med paketutlämning från Postnord.
– Min känsla är att det inte är någon minskning från förra året utan samma nivå på mängden paket, bedömer Stefan Gustavsson, handlare på Ica Fyren, som också ser en stadig ökning av försändelser under sina 20 år som handlare.
– Efter pandemin har det ju legat högt men kanske inte ökat, det beror nog också på att det finns fler aktörer som Instabox, Schenker och andra. Som det varit de senaste åren är Black Week startpunkten för en större paketmängd, och så har det hållit i på en hög nivå ända fram till jul.
Svensk Handel prognostiserar dock att julklappshandeln i sin helhet minskar med en miljard kronor mot förra året.