En del av personalens kritik grundar sig i att bemanningen inte varit tillräcklig, vilket gjort det svårt att hinna arbeta pedagogiskt och med genomförandeplanerna. Niklas Mandin säger att det i biståndsbesluten från kommunens handläggare inte tydligt framgick hur omfattande behov vissa av brukarna hade.
– Men vi fick anpassa oss till det och kan inte skylla på kommunen.
Skulle ni inte tillsatt mer personal när ni såg att behoven var större än väntat?– Vi tillsatte mycket mer personal.
I vilket skede?– Inledningsvis, när vi insåg att det krävdes större insatser. Sen tyckte personalen ändå att det var för lite, med det är vårt ansvar att göra den bedömningen.
Vid flera tillfällen har det varit våldsamheter som drabbat personalen, utan att det gjorts någon uppföljning. Vad säger du om det?– Det är deras upplevelse. Det är en allvarlig sak att ta till sig som arbetsgivare. Cheferna på plats har tyckt att de har följt upp det, men det är en upplevelsefråga. Då har vi inte nått hela vägen fram, eftersom de tycker så.
Att personal får utbildning i hur man gör en korrekt journalföring är ett ansvar som ligger på kommunen, då det är deras journalsystem som används.
– Min bild är att de har rätt utbildning, det låter illa om du har fått andra uppgifter, säger Mats Jonsson, biträdande chef på socialförvaltningen.
När kommunen ska presentera sig för personalen på LSS-boendet kan han inte svara på.
– Vi har en arbetsgrupp som jobbar med frågan, där är det bland annat kontakter med Attendo och personal som ingår. Men vi har ingen färdig produkt att redovisa och heller inget datum för övertagandet.