Tunnelalternativet blir minst 20 miljoner dyrare

Det är ännu inte klart hur kommunen och Trafikverket ska gå vidare efter att länsstyrelsen rekommenderat en tunnel vid trafikplats Slussporten. Men det står klart att en tunnel kommer att bli mellan 20 och 35 miljoner dyrare att bygga.

Trafikplats Klevbrinken ska försvinna och ersättas av trafikplass Slussporten. Hasselsnoken sätter dock käppar i hjulen, och nu måste Trafikverket, med projektledare Andreas Eklund i spetsen, och kommunen diskutera hur de ska gå vidare.

Trafikplats Klevbrinken ska försvinna och ersättas av trafikplass Slussporten. Hasselsnoken sätter dock käppar i hjulen, och nu måste Trafikverket, med projektledare Andreas Eklund i spetsen, och kommunen diskutera hur de ska gå vidare.

Foto: Louise Åsenheim, Privat

Söderköping2020-09-26 13:00

Det är för att skydda den fredade hasselsnoken som länsstyrelsen förespråkar tunnelalternativet. Den tidigare föreslagna bergsskärningen skulle påverkar hasselsnokens livsmiljöer allt för mycket.

– Det var ganska väntat att vi inte klarar oss med bara skyddsåtgärder vid Slussporten, säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.

Nu måste kommunen och Trafikverket tillsammans besluta hur de ska gå vidare.

– Om det blir en tunnel eller inte är svårt att sia om.

Länsstyrelsen var tydlig med att ett dispensförfarande utifrån det förslag som nu lagts fram skulle blir väldigt svårt att få igenom. Men även om kommunen och Trafikverket väljer att gå vidare med tunnelalternativet kan inte ett dispensförfarande uteslutas.

– Den frågan får vi ta i nästa steg. Det kan vi inte svara på förrän vi vet hur tunneln ser ut och hur den ska byggas, säger Jan Persson, länsarkitekt på länsstyrelsen.

Vad man däremot kan säga redan nu är att tunnelalternativet kommer att bli mycket dyrare än en bergsskärning. Några bergundersökningar har inte gjorts än, vilket gör det svårt att beräkna, men merkostnaden tros landa på mellan 20 och 35 miljoner för bygge, projektering och markundersökningar.

– Då har vi inte utrustat bron med några speciella saker som måste finnas för att hasselsnoken ska kunna ringla över, säger Andreas Eklund.

Vem kommer att få stå för kostnadsökningen?

– Det är inte klart. Men den hör ju till den kommunala vägen. Det finns ett avtal mellan kommunen och Trafikverket, men vi visste inte om någon hasselsnok då och att det eventuellt behöver byggas en tunnel.

Andreas Eklund tror därför att det kommer att bli nya förhandlingar mellan Trafikverket och kommunen, om hur kostnaden ska fördelas. Och det ska helst ske så fort som möjligt.

– Jag försöker hålla mig borta från det och bara jobba framåt, men det måste hanteras förstås.

Hur påverkar det här tidsplanen?

– Om vi får komma vidare med vår vägplan ser jag stora möjligheter att leverera projektet i tid, och kunna öppna för trafik 2027. Men det finns en osäkerhet om länsstyrelsen kommer att tillstyrka vägplanen eller inte, säger Andreas Eklund.

Osäkerheten beror på om länsstyrelsen anser Slussportens trafikplats vara så sammankopplad med vägplanen för E22 att den därför inte går att tillstyrka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!