– Jag hade beställt lite grejer till en undervattenskamera. Ett par kameraarmar och ett par klämfästen, säger Kenneth Jakobsson från Söderköping.
Utrustningen var tänkt att användas under en kommande dykresa till Asien. Prislappen: 205 euro, alltså över 2 200 i svenska kronor.
– Men när de kom ut med brevet såg jag att det var uppslitet eller uppsprättat. Lite snett och vint. Sedan kände jag på det och det var ju tomt.
När han kontaktade Postnord för att göra en reklamation fick han besked om att en sådan måste göras via danska återförsäljaren.
– Det är lite bakvänt, tycker jag.
Händelsen inträffade kort efter att hundratals brev hittats i ett skogsområde i Valdemarsvik.
– Det var lite av ett sammanträffande, säger Kenneth Jakobsson.
– Det kanske finns många andra som har varit med om liknande saker.
Men Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord, är inte så säker på att hans utrustning har stulits – trots att brevet ser ut att ha sprättats upp.
– Jag har väldigt svårt att se att det här skulle vara en stöld. Jag tror att försändelsen har gått sönder i produktion. Och att det finns goda förhoppningar att hitta godset på vår avdelning för lösa föremål.
– Det är vad jag tror.
Nu inväntar man reklamationen från återförsäljaren, enligt Alexis Larsson.
– Sedan kommer vi att börja leta efter vad som har gått fel.
Återförsäljaren har ju redan fått betalt, blir det inte lite bakvänt att reklamationen måste komma från det hållet?
– Jag förstår hur du menar. Men det är avsändaren som har köpt en tjänst av oss. Det blir svårt att ersätta någon som inte har köpt någonting av oss.
Någon polisanmälan har Postnord således inte gjort.
– Vi kommer absolut inte att göra någon polisanmälan, inte nu. Vi kommer att titta på ärendet, men vi behöver få in en reklamation.
– Vi vill helst ha in bilder och en beskrivning av hur godset ser ut.
Några liknande händelser i området känner han inte till. Och Alexis Larsson tror inte att det finns något samband med de upphittade breven i Valdemarsvik.
– De här sakerna går inte ens i samma flöde, så att säga.
Kenneth Jakobsson – som har kontaktat återförsäljaren i Danmark angående en reklamation – är övertygad om att någon har öppnat hans brev och stulit utrustningen.
– Jag tror inte att sakerna har ramlat ut, så de är nog borta.
– Det blir att beställa nya.