Storsatsningen: Öppnar ny butik – med 700 snussorter

Efter många år med Fix godis och tobak i Söderköping startar Sebastian Zielkowski en ny butik – mitt i Stockholm, ett stenkast från Drottninggatan.

"Det blir inget godis, inga drickor. Bara snus", säger Sebastian Zielkowski om det nya butikskonceptet.

"Det blir inget godis, inga drickor. Bara snus", säger Sebastian Zielkowski om det nya butikskonceptet.

Foto: Fredrik Nygren

Söderköping2023-02-21 18:00

Den nya lokalen är på 150 kvadratmeter och ska få ett eget walk in-kylrum – och 700 snussorter.

– Vi har varit i Söderköping i tio år så nu är det dags att expandera lite, säger Sebastian Zielkowski.

– Det blir inget godis, inga drickor. Bara snus.

Det är inte ovanligt att kunder åker från huvudstaden för att handla hos honom i dag, berättar Sebastian Zielkowski.

Nu vill han fånga upp dem på deras hemmaplan. Expansionen var något som Sebastian Zielkowski hade haft tankar på en längre tid. När han såg annonsen om den lediga lokalen bestämde han sig för att slå till.

undefined
"Det blir inget godis, inga drickor. Bara snus", säger Sebastian Zielkowski om det nya butikskonceptet.

Planen är att öppna under sommaren, därefter ska de båda butikerna drivas parallellt. Innan dess ska även en nätshop lanseras.

Under Sebastian Zielkowskis år i branschen har efterfrågan på cigaretterna stadigt gått ner, något som han tycker är bra. I affären i Söderköping finns bara några enstaka hyllor bakom kassan i dag.

– De som fortfarande köper cigaretter är nästan alla i 50- eller 60-årsåldern. De har rökt hela livet, säger han.

För det så kallade vita snuset är utvecklingen en annan. I en undersökning genomförd av Folkhälsomyndigheten uppgav 18 procent av kvinnorna – och tolv procent av männen – i åldersgruppen 16–29 år att de använder nikotinsnus, som det också kallas. En stor ökning jämfört med för bara några år sedan.

undefined
I tio år har Sebastian Zielkowski drivit sin godis- och tobaksbutik i Söderköping.

Folkhälsomyndigheten informerar om risken att vitt snus – och e-cigaretter – kan bli en inkörsport till ett nikotinberoende för en ny generation, en generation som i hög grad ratar traditionella tobaksprodukter. 

Vitt snus skiljer sig från vanligt snus genom att det ofta tillverkas av växtfibermaterial på vilket smakaromer och nikotin tillförts. Men nikotinhalterna kan till och med vara högre än hos tobakssnus.

Eftersom produkterna inte är baserade på tobak på samma sätt hade de till en början ingen åldersgräns, men sedan den 1 augusti förra året måste man vara minst 18 år gammal för att köpa även dem. En viss reglering av marknadsföring mot personer under 25 år har också införts.

undefined
Det vita snuset har blivit en storsäljare. I somras infördes en 18-årsgräns på produkterna.

Sebastian Zielkowski säger att han har valt att ha 18-årsgräns redan vid dörren på sin nya Stockholmsbutik.

Det vita snuset är en orsak till att han kan satsa i Stockholm och anställa fler. Tillsammans med e-cigaretter i engångsform är snuset den nya storsäljaren.

– Jag tror att det här bara kommer att bli större och större.

Karta: Slöjdgatan 3
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!