Händelsen inträffade den 2 augusti vid Kanalhamnen i Söderköping.
Larmet kom in till SOS klockan 19.32 och när räddningstjänsten var på plats kunde man konstatera att det rörde sig om ett större utsläpp av diesel.
Lukten längs med kanalen var påtaglig.
– Det verkar vara ett rejält utsläpp. Vi är där och ska ta upp dieseln med något som heter engångslänsar, sade räddningstjänstens vakthavande befäl Daniel Asp som uppskattade att dieseln täckte en yta på 3 000 kvadratmeter.
Av räddningstjänstens händelserapport framgår det att källan till läckaget var passagerarbåten M/S Göta Lejon. Enligt Magnus Hollwin skedde det i samband med tankning.
– Det är naturligtvis inte bra och ett brott mot miljölagen. Ytterst sett ligger ansvaret hos rederierna som trafikerar Göta kanal. När de behöver tanka beställer de en tankbil och det måste ske enligt rutiner, säger han.
Polisen upprättade en anmälan om brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg efter händelsen. Utredningen pågår fortfarande.
Hur allvarligt bedömer ni att det här var?
– Det har hänt förr. Så är det om man har mycket båtar och en verksamhet som rullar varje år och det finns rutiner för när det händer. Men det är förstås något vi ser allvarligt på. Skuldfrågan är inte helt utredd och jag vill inte föregå utredningen, men vi kommer att följa upp det här med rederiet, säger Magnus Hollwin.
Vi har upprepade gånger sökt Wahlinrederierna, som äger Göta Lejon, för en kommentar.