Det var huset de föll för. Den pampiga villan från förra sekelskiftet alldeles i närheten av Västra Husby skulle bli en perfekt plats att bygga en framtid på.
– Vi älskar huset och skulle vilja bo här för alltid, men vi har insett att vi nog inte kommer göra det, säger Dennis.
Problemet är vägen. Alldeles utanför tomten går 210:an där det, enligt Dennis och Viktoria, många gånger går alldeles för fort.
– Hastighetsbegränsningen här utanför är 80, men det är ofta det går mycket fortare än så, säger Dennis.
Mitt i vårt samtal skakar det till i huset. Det skallrar ljudligt och dånar dovt i huset.
– Så här låter det hela tiden. Värst är det när lastbilarna åker förbi i hög fart, säger Viktoria Pöllä.
– Vi försöker att vänja oss, men det blir bara värre. Vi vaknar på nätterna flera gånger i veckan, det är omöjligt att sova med fönstret öppet, fortsätter hon.
Allra värst är det i trädgården på husets framsida. Här har paret själva uppmätt en ljudnivå som visade att snittnivån låg mellan 70-80 decibel.
– Jag tror att riktvärdet ligger nånstans kring 60 decibel. Vi vill kunna nyttja trädgården så vi är där ändå, men ibland blir det för jobbigt och då går vi in, säger Dennis.
Paret har försökt att ändra på sin situation. Så sent som i slutet på augusti kom det senaste avslaget. Då från Transportstyrelsen.
– Vi skickas runt och får avslag överallt, säger Dennis.
Det paret önskar är att bland annat hastighetsbegränsningen på 60 kilometer i timmen, som gäller förbi korsningen till Västra Husby, börjar innan deras hus.
– Det handlar om 100 metar ungefär. Men det spelar ingen roll. Det är så här de vill ha det och då ska det vara så.
Men vägen fanns här när ni flyttade in, hur gick tankarna kring det?
– Det gjorde den, men huset har å andra sidan funnits här innan vägen och innan all tung trafik kom hit. Det blir mer trafik varje år. Speciellt på sommaren, då är det konstant, säger Dennis.
Transportstyrelsen avslår nu parets överklagan av länsstyrelsens tidigare beslut.
– Vi har gått igenom de handlingar som finns, vi har tittat på hur det ser ut på platsen och tittat på länsstyrelsens bedömning. Den bedömningen vi har gjort är att en anpassning av hastigheten på sträckan bör kunna göras utifrån de varsamhetsregler som finns i trafikförordningen, säger Magnus Sjönnebring, utredare på Transportstyrelsen.
Varför kan man inte bara flytta en skylt 100 meter?
– Jag kan förstå att man undrar det, men det blir en ny hastighetsbegränsning som ska införas på en längre sträcka. Utanför tätbebyggt område kan länsstyrelsen begränsa hastigheten till en lägre hastighet genom lokala trafikföreskrifter. Transportstyrelsens uppgift är att överpröva om länsstyrelsen haft fog för sitt beslut och vår bedömning är att länsstyrelsen fattat rätt beslut i fråga enligt överklagandet, säger Magnus Sjönnebring och poängterar att makarna har möjlighet att vända sig till Trafikverket för dialog kring bullersituationen.
För Dennis och Viktoria kom avslaget inte som en överraskning.
– Vi har börjat förlika oss med att vi inte kommer bo här för alltid. Vi kommer nog behöva flytta om det inte blir någon förändring. Men vi har inte gett upp riktigt än, jag får försöka sätta mig in i vart jag kan vända mig härnäst, säger Dennis Börjesson.