Den 9 oktober hölls ett välbesökt möte där medlemmar i PRO ställde Östgötatrafiken till svars för de nya biljettsystemet, som de anser inte är användarvänligt för äldre. Den främsta kritiken handlade om att Söderköping som enda kommun i länet inte har något försäljningsombud. Både Östgötatrafiken och kommunalråd Martin Sjölander sa då att de ska se över en lösning i Söderköping.
Nu meddelar Östgötatrafiken att de till en början kommer att ha personal från kundcenter på plats i Stinsens foajé varje tisdag mellan klockan 11 och 15 under veckorna 45–51. Några biljetter kan inte säljas efter som utrustning till det saknas, utan det handlar om att ge information.
– Jag tror att det kan ha en god effekt för att Söderköpingsborna ska känna sig lugnare och tryggare, säger Katarina Jonsson Bratu, marknadschef på Östgötatrafiken.
När kan det finnas en långsiktig lösning?
– Det kan dröja, men vi jobbar så fort vi kan. Förhoppningsvis i början av nästa år. Det tar tid att teckna avtal, beställa utrustning och så ska personalen förstås utbildas.
Marja Bergström är glad över att Östgötatrafiken nu sätter in åtgärder för att hjälpa de som behöver.
– Jag hade frågan uppe i fullmäktige och fick väldigt avvisande gensvar, så det här känns väldigt roligt. Det är många som inte har smartphone och inte kan fixa det här själva. Det är roligt att vårt kommunalråd Martin Sjölander också insåg att det här är viktigt.