Korskullens Camping ligger utmed E22 i Söderköping vid den gamla välkända väderkvarnen. Den satsning som nu gjorts består av två nya stugor med kök, dusch och toalett samt flera nya konstgräsytor till campingplatserna. Utöver det har nya vattenledningar grävts ner vilket innebär att hela området nu har tillgång till vatten även på vintern.
– Planen har hela tiden varit att utveckla området med fler stugor och att höja standarden. Vi har fått fler och fler besökare. Under och efter pandemin har vi haft några goda år där det skapades vinster som innebär att vi kunnat göra den här satsningen, säger Johan Stenberg.
Investeringen ligger på 2,4 miljoner och är ett sätt att möta en efterfrågan på högre standard på campingplatser och stugor. Stenberg berättar att campingen tredubblat antalet besöks-nätter sedan starten 1997 och att de nu har ungefär 15 000 per år. Folk stannar i snitt 2,8 nätter på campingen, något Stenberg menar är betydelsefullt för stadens turism.
– Vi gör den här satsningen för vi tror på Söderköping och att det finns potential för att utveckla turismen. Lite roligt att vi ser det när kommunen säger upp folk inom turism och näringsliv. Det är kris i Söderköping men jag tror turismen kan vara en del av lösningen på de ekonomiska bekymren.
Den nya satsningen innebär en förlängning av säsongen och att campingen kommer vara öppen även på vintern. Totalt finns elva stugor och 38 campingplatser på området. Ytan är begränsad så Stenberg har som långsiktig strategi att höja standarden snarare än att utöka antalet platser.
– Vi driver också Skeppsdockans camping och vandrarhem en bit utanför Söderköping, där vi har ungefär 130 campingplatser och några stugor.
Under högsäsong sysselsätter paret Stenberg elva personer på de båda campingplatserna. Johan Stenberg ser fram emot den hektiska perioden som nu drar igång, där han och Jaranya Stenberg kommer ha fullt upp.
– Den svaga kronan gynnar oss. Jag har sett i bokningssystemet att det kommer mycket folk från Danmark, Holland och Tyskland. Tittar man på bokningarna totalt så kommer vi ha 10 procent fler gäster i år än vi hade förra året, säger Johan Stenberg.