Ljud + ljus = attraktiv stad

Med ljud och ljus kan man göra underverk med vilken stad som helst. I alla fall om man ska tro landskapsarkitekten Patrick Quist.

Ludvig Kyndel och Lars Jonsson från Ljudkultur på Campus Norrköping arbetar med att sätta ljud till några medeltida miljöer i Söderköping.Foto: anna bennich

Ludvig Kyndel och Lars Jonsson från Ljudkultur på Campus Norrköping arbetar med att sätta ljud till några medeltida miljöer i Söderköping.Foto: anna bennich

Foto: Bennich Anna

Söderköping2012-04-28 00:00

För att få inspiration till Söderköpings satsning på att ljudsätta medeltida miljöer i Söderköping arrangerades ett seminarium om ljudgestaltning i stadsmiljöer på torsdagen. Landskapsarkitekten Patrick Quist från Malmö och ljudspecialisten Mikael Collin pratade om hur städer kan utvecklas och göras mer attraktiva, hur man kan skapa ett varumärke.

- Det är första intrycket som räknas. Människor, byggnader, gator, torg, platser parker och grönska är det som skapar en bild av en stad. I dag handlar det mycket om att skapa immateriella värden. Med ljus och ljud kan ni bidra till att särskilja er stad från andra medeltida städer. Men det måste vara bra kvalitet, sade Patrick Quist.

Återupptäcka med ljus
Han visade en mängd exempel på hur man med både stora och små medel kan få både de egna invånarna och besökare att uppleva en plats, ett hus eller en skulptur i nytt ljus. Men poängterade samtidigt att man måste veta varför man gör något.

- Jag brukar prata om project pollution. Det är när man skapar för många projekt utan att veta varför man gör det och som inte leder till något bestående.

I stället krävs en grundlig diskussion om vilket övergripande mål man vill nå och hur man ska nå det.

En stad för alla
Som exempel berättade han om hur man i samband med varvskrisen i Malmö tvingades sätta sig ner och fundera på hur man skulle skapa ett nytt Malmö som lockade till sig nya företag och fler invånare.

- Man bestämde sig för att bygga upp en stad som var för alla, även rika. Många var kritiska men man tog diskussionen då och nu har Malmö förvandlats till en attraktiv stad och ett starkt varumärke, sade han.

Även om Malmö är en segregerad stad hävdar han att de nya bostadsområdena även nyttjas av människor från exempelvis Rosengård.

- Man måste skapa mötesplatser. Människor vill träffa andra människor även i vår digitaliserade tid.

Patrick Quist visade hur städer som Lyon, Bilbao, Uppsala, Stockholm, Linköping arbetat för att skapa ett varumärke och sticka ut i mängden.

- Tro inte att det här bara går att göra i en storstad. Det är nästan lättare att arbeta med mindre städer, där finns det inte så mycket som konkurrerar. Jag ser massor med saker man kan göra här i Söderköping. Man måste inte ta i så mycket.

Seminariet avslutades med att ljudexperten Mikael Collin berättade om vilka förutsättningar som krävs för att skapa ljudinstallationer i stadsmiljö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om