Kanalhamnens besökare kartlagda

Besökarna vid Kanalhamnen har kartlagts. Var kommer de ifrån, vad lockar och vad kan förbättras?

Att strosa i Kanalhamnen i Söderköping är ett ett populärt nöje. Arkivbild: Henrik Johansson

Att strosa i Kanalhamnen i Söderköping är ett ett populärt nöje. Arkivbild: Henrik Johansson

Foto: Henrik Johansson

Söderköping2010-11-09 00:00
- Under en längre tid har vi tänkt att vi skulle titta närmare på besöksströmmarna, säger Christina Nilsson, informations- och kulturchef. Bilden av besökaren träder fram. Topplaceringarna av Söderköpings positiva sidor är kanalområdet, glassutbudet och stadskärnan. En fjärdedel av deltagarna i studien var Söderköpingsbor, medan cirka 16 procent kom från utlandet och övriga från andra delar av Sverige. För att ta sig till Kanalhamnen åkte de flesta turister bil, 15 procent av turisterna kom med båt och lokalbefolkningen promenerade. Turister stannade i flera dagar, medan Söderköpingsborna planerade att göra cirka 34 besök i området. Åtta procent av invånarna sade att de skulle besöka Kanalhamnen varje dag under juni, juli och augusti.Sommarmånaderna juni, juli och augusti, då turismen var som starkast i kommunen, låg i fokus för undersökningen. Båtar räknades en gång om dagen, parkerade bilar räknades tre gånger om dagen av feriepraktikanter och kanalvärdar. Intervjuer ingick även i kartläggningen, 500 personer svarade på frågor. Resultatet, som bygger på uppskattningar, visar att cirka 300 000 personer besökte kanalområdet under de tre utvalda månaderna. Cirka 35 000 personer besökte Visitor Center.- Det är ett svårt område att kartlägga, hela området i sig är ju en dragningskraft. Resultatet bygger på uppskattningar, men det är fantastiskt att så många cirkulerar i området. Det här tar vi till oss och kan arbeta tillsammans för fler aktiviteter. Det här är ett stöd i det fortsatta arbetet att satsa på turism och besöksnäring, säger Christina Nilsson.Ett ökat utbud av aktiviteter och evenemang, fler affärer och restauranger och bättre information var några av förslagen till förbättringar.Kartläggningen genomfördes i samarbete med Turismens Utredningsinstitut. Det fullständiga resultatet finns på kommunens hemsida.
Fakta Besöksprofil
Medelålder: 44 årMän: 47 procentKvinnor: 53 procentÅterbesökare: 82 procent.Vistelse turist: 3,4 nätter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om