Kanalbåtens premiärtur slutade i dramatik: "Otur"

Efter två års pandemiuppehåll var kanalbåten M/S Diana ute på premiärtur – då gick den på grund i Östersjön. "Det var ju lite otur att det blev på det här sättet", säger Peter Henricson på rederiet Strömma.

Sjöräddningen kallades in efter att M/S Diana gått på grund i Östersjön.

Sjöräddningen kallades in efter att M/S Diana gått på grund i Östersjön.

Foto: Magnus Grimstedt

Söderköping2022-05-13 13:00

Vid 19-tiden på torsdagskvällen kom larmet: Diana hade gått på grund nära Langö norr om Oxelösund i den sörmländska skärgården. Båten tog in vatten och räddningspersonal kallades in.

Sjöräddningen fick använda sig av pumpar för att sänka vattennivån. Med hjälp av båtar evakuerades passagerarna.

– Vi körde in gästerna till fastlandet och inkvarterade dem en natt på hotell, säger Peter Henricson.

undefined
Båtens passagerare fick evakueras efter grundstötningen på torsdagskvällen.

Under natten tätade dykare provisoriskt skrovet.

– Nu avvaktar vi bara myndigheternas tillstånd att försiktigt och varligt köra Diana till lämpligt varv i Stockholmsområdet, säger Peter Henricsson på fredagsförmiddagen.

– Sedan tar vi upp henne på land och tittar på vad som ska lagas mer permanent.

Enligt Peter Henricsson fanns det aldrig någon risk att den snart hundra år gamla kanalbåten skulle sjunka. Hur länge den kommer att vara ur trafik vill han inte uttala sig om, men han säger att orsaken till olyckan kommer att utredas.

– Det blir spekulation och det vill vi inte ägna oss åt.

De senaste två somrarna har rederiet gjort uppehåll i kanalturerna för M/S Diana, på grund av pandemin. Grundstötningen inträffade under en sex dagar lång premiärtur mellan Göteborg och Stockholm. På torsdagen gick resan genom centrala Söderköping.

– Det var första turen som Diana gick för året. Det var ju lite otur att det blev på det här sättet, säger Peter Henricson.

undefined
Under natten mot fredagen tätade dykare Dianas skrov. Skadorna kommer nu att undersökas närmare.

Båten byggdes 1931 och 2009 k-märktes M/S Diana, vilket innebär att hon av Statens maritima museer anses ha ett kulturhistoriskt värde.

Peter Henricson tror dock inte att detta kommer att komplicera reparationsarbetet.

– Nej, det är inget konstigt med det. Varven som vi jobbar med är vana vid att hantera sådant här. 

Roger Altsäter, vd för Göta kanalbolag, hoppas att Diana snart ska trafikera kanalen igen.

– Båten ägs av Strömma, men vi jobbar väldigt nära varandra.

– Det är alltid olyckligt när det sker olyckor, oavsett art. Det är jättetråkigt, tycker vi.

undefined
"Det är alltid olyckligt när det sker olyckor", säger Roger Altsäter, vd för Göta kanalbolaget.

Vilken påverkan får det här för er framöver?

– Om turer behöver ställas in för att båten repareras får vi mindre turer på Göta kanal, vilket vi tycker är olyckligt. Men de måste så klart ta hand om båten, säger Roger Altsäter och tillägger:

– Rederiets andra båtar Juno och Wilhelm Tham kommer att rulla på som vanligt.

Inga personskador har rapporterats från grundstötningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!