På tisdagseftermiddagen drabbades många kunder i Sankt Anna och Söderköping av problem i fibernätet. Störningarna fortsatte även under onsdagen.
– Vi är många som känner oss frustrerade över att vi inte får någon information. Nu ligger allt nere. Larm, övervakningssystem, jobbmail och telefon för dem som har fibertelefon. Jag har hört många av mina grannar som har problem, säger Johan Bergström.
Tillsammans med hustrun Ethel Hartman driver han Sankt Annagården. Under de här dagarna hade paret planerat att sitta med bokföring och årsredovisning för företaget, men det har de inte kunnat göra.
Enligt IP-only, som ansvarar för fibernätet, ska det vara en trasig kabel som gör att kunder i Söderköpings kommun fått problem med sina internetuppkopplingar. Enligt företaget skulle felet vara åtgärdat vid 18-tiden på onsdagskvällen.
– Jag förstår att det kan bli fel. Det har hänt många gånger att kablar har gått sönder. Men det som är besvärligt är att vi kunder inte får någon information. Vi har både försökt att ringa, skicka e-post och även sökt information på internet, men inte fått några svar av företaget, säger Johan Bergström.
(Det här är andra gången under de senaste två veckorna som kunderna i Sankt Anna drabbades av problem med fibernätet.)
– Ett problem för oss är att vi levererar värme via fliseldning till åtta hus. I vanliga fall får vi information via appen i telefonen om det skulle vara något fel på pannan. Nu måste vi gå och titta till pannan flera gånger för att vara säkra på att den fungerar, säger Johan Bergström.
"Driftstörningen beror på ett kabelbrott i en underleverantörs nät, vilket vi rapporterade direkt till underleverantören som därefter startade felrättningen. Främst är det Norrköping och Söderköping som upplever störningar", skrev Niclas Karnhill, presschef på IP-Only, i ett mejl på onsdagen.
Han uppger att cirka 1 000 anslutna hushåll har drabbats, men att det kan vara betydligt fler totalt om man även räknar in andra operatörer.
"Felet beräknas vara åtgärdat 18.00 i dag, (onsdag) enligt underleverantören, men för mer kontinuerlig information hänvisar vi till respektive tjänsteleverantörs webbplatser. Vi och underleverantören beklagar det inträffade och förstår att det upplevs problematiskt för hushållen. Felet har högsta prioritet hos alla parter".