– Jag har funderat på att ta jaktlicens för jag tycker att det känns spännande. Vi har funderat på att göra det tillsammans, jag och min pappa. Jag har många kompisar som jagar, säger Alexander Punkt, elev på Ramunderskolan.
Han var en av många elever som passade på att hålla i jaktgeväret som Johan Bergström från Ormestorps gård visade upp. Några av tjejerna i klassen berättade att de testat att skjuta lerduvor.
– Vilt är en viktig resurs som måste förvaltas. Förr jagade man hur som helst, för att få mat helt enkelt. Nu är jakten ett sätt att balansera viltet och tillgången på foder. Det ska inte vara mer vilt än att de ska kunna äta, djuren ska inte svälta, säger Johan Bergström.
Viltkött är en bra matresurs även i dag. Men djuren behöver också skjutas av för att minska trafikolyckorna och även för att skydda växter. Virkesproduktionen är annat som påverkas.
– Speciellt älgen gör att det är ett jättebekymmer att få fram tallar. De betar upp de spröda träden så att de inte växer upp, säger Johan Bergström.
– Om det fanns obegränsat med vilt skulle vi få stora problem att odla våra grönsaker och spannmål. Vissa arter, exempelvis sälg, är viktig för humlorna i början av året. Det är viktigt att tänka på mångfalden.
Han jagar mycket och framförallt med sina hundar. Men all jakt i Sverige är reglerad. För att jaga måste man ha tagit jägarexamen där man lär sig om jaktlagen och gör skjutprov. För att få vapenlicens måste man fyllt 18 år. Innan dess kan man ha uppsiktsjakt då en jägare tar ansvaret.
– Hundar kan göra många olika saker, både driva och söka. Ofta används ställande hund vid jakt av vildsvin eller älg. Hunden hittar djuret och står kvar och skäller för att jägaren inte ska märkas. Då måste man ha mycket bra hundar.
Alla har inte smakat kött av vildsvin, älg, rådjur eller hjort. Därför ser skolan till att servera vilt minst sex gånger per år.
– Vi vill integrera fler saker i måltiden så att eleverna får en bättre upplevelse. Det är också viktigt att veta var maten kommer ifrån, säger Eva-Lott Blixt, kostchef.
Alla årskurser ska få göra något speciellt. I förskoleklass kan det vara att plocka bär och sedan göra sylt. Sedan förs odling, fiske, ägg- och mjölkproduktion in i undervisningen i olika årskurserna.
– Det är viktigt att eleverna får kunskap om svenskt lantbruk, säger Eva-Lott Blixt.