Historiskt fartyg väckte uppmärksamhet på kanalen

På fredagseftermiddagen gästades Söderköpings hamn av finbesök. Med tusentals räddade liv på pluskontot gör det numera flytande museet en födelsedagsresa runtom i Sveriges vatten

HMS M20 gjorde ett kortare stopp på ett par timmar där bestättningen bland annat han pröva glassutbudet.

HMS M20 gjorde ett kortare stopp på ett par timmar där bestättningen bland annat han pröva glassutbudet.

Foto: Daniel Ekström

Söderköping2021-08-02 17:12

Den stålbeklädda minröjaren HMS M20 hade förhoppningar om att överleva 15 år i Östersjöns en gång minhärjade farleder. Under sommaren har i stället föreningen M20 och sjöhistoriska museet firat dess 80:e födelsedag med en jubileumsresa kors och tvärs genom landet. 

Färden som påbörjades den 29 juni tog dem kustvägen från Stockholm till Strömstad och sedan tillbaka till Stockholm genom Göta Kanal. 

Och på fredagen var det alltså dags för Söderköping att bjuda hamnplats åt den förbipasserande minröjaren som drog stor uppmärksamhet till sig där den stod intill kanalkrogarna. 

undefined
För Eva Hagelberg och Bengt Andersson var det en välkommen överrasnknig att HMS M20 hade lagt till vid kanalpromenaden.

Två av de som stannade upp och uppmärksammade det k-märkta fartyget var Bengt Andersson och Eva Hagelberg. 

– Jag var på en liknande båt och övade med lottakåren 1994, men jag vet inte om det var den här, säger Eva Hagelberg medan hon fundersamt inspekterar M20. 

Bengt Andersson är intresserad av militär- och sjöfartshistoria men har själv inte satt sin fot på minröjaren. Under det kortare stoppet i Söderköping hade han och allmänheten inte möjlighet gå ombord på båten, fastän det för honom inte verkade var hela världen. 

– Jag håller den inte så högt, det är väl inte marinens rock star direkt. Även om det är hedervärt att den säkerställer vägen för andra fartyg. 

undefined
Kapten Anders Torelm och befälhavare Åke Foghammar njuter till fullo av varje flytande minut på HMS M20.

Enligt kapten Anders Torelm representerar de båda väl vilka det är som dels ber om att få kliva ombord i hamn och dels vilka det är som har förbokat för att få följa med en sträcka på turen. 

– Det är å ena sidan marinintresserade – där vi dessutom sett fler kvinnor och yngre än tidigare – och å andra sidan de som har en nostalgisk connetction till båtarna. 

M20 och hennes systerfartyg sadlades efter krigspension om till att vara marinens övningsbåtar, varför många har en extra plats i hjärtat för "M-båtarna". 

– Nästan alla svenska sjöofficerare har övat på dessa, så många går ombord och minns tillbaka, säger Torelm.

Dessförinnan svarade minröjarna i serien för uppröjningen av tusentals minor runt Sveriges kuster under och efter andra världskriget. Västkusten deklarerades minfri så sent som på 70-talet, ett arbete som också M20 var en stor del av. 

Men M20:s kanske mest framstående bedrift var inte i tjänst som minröjare utan som humanitär räddningsbåt. 

I oktober 1943 lyckades lejonparten av de danska judarna fly undan Nazitysklands förestående deporteringsorder via Öresund till Sverige.

– Dagarna i ända under två stormande veckor var M20 med och mötte upp danska fiskare och tog emot flyktingar, förklarar Anders Torelm. 

Han berättar att bakgrunden till genomresan är att visa upp M20 för allmänheten och att det finns en idé om att allmänheten inte nödvändighet ska behöva ta sig till Stockholm för att konsumera spökhistoria.

undefined
Stoppet i söderköping var ett av de sista. Den första augusti avslutades jubileumsresan i Stockholm efter en dryg månad till sjöss.

Dessutom hoppas Anders Torelm att med turen kunna uppmärksamma minröjarnas såväl historiska som samtida betydelse. 

– 90 procent av Sveriges handel går fortfarande sjövägen på köl och vi vet – och har nyligen fått lära oss igen – hur ömtåliga transportkedjorna kan vara, säger han med både pandemins inverkningar och blockeringen av Suezkanalen i åtanke. 

Enligt Anders Torelm ska däremot jubileumsresans inte ses som ett sista adjö eller en slutgiltig pensionsfest. 

– Vi siktar på en 100-årsresa. Allt vi gör är för att klara 20 år till, vi vill hålla henne flytande. 

Så röjde M20 minor

Äldre flytminor röjs med så kallad minsveps-teknik.
Vajrar släpas under vattnet i en Y-form efter minröjarfartyget.
Vajrarna som släpas efter fartyget skär av ankarnavajrarna som håller minorna på plats under vattnet.
Mindre båtar åker ut till de uppflytna minorna och fäster spränganordningar på minorna som därefter detoneras och sprängs. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!