Just nu pågår arbetet med två planprogram för områden direkt kopplade till nya dragningen av E22. Det ena gäller stadens norra entré som vi tidigare har berättat om. Där föreslås bland annat en dagvattenpark, en frisbeegolfbana och en symbolbyggnad av något slag. Planprogrammet för västra infartsområdet är påbörjat och kommer öka takten efter sommaren.
En viktig del i det arbetet handlar om var ridskolan ska ligga i framtiden. Nu föreslås den hamna väster om nya E22.
– Vi tänker oss en expandering i Alboga och de som bor där måste enkelt kunna ta sig till ridskolan. Därför planeras för en gång- och cykeltunnel under E22, säger Börje Natanaelsson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
– Vi har skrivit en avsiktsförklaring med ridklubben och de är med i planerna och är positiva, säger Johanna Grander, projektledare för E22.
Men en flytt av ridskolan ligger inte inom den närmaste framtiden. I stället är det flera andra bitar som måste falla på plats innan det kan ske.
– Albogadalen är stor och det vi måste börja med är att exploatera mark för att få ekonomi till att flytta på ridskolan, säger Börje Natanaelsson.
– Det är som ett spel där vi börjar flytta brickor. Nu kan vi få igång alla projekten där E22 var en förutsättning, säger Johanna Grander.
Etapp 1 som gäller bostäder, samt en ny skola i området, är det som ligger närmast i tid. Beslut om att starta detaljplanearbete väntas efter sommaren.
Runt ridskolan föreslås verksamheter som kan samspela med den på olika sätt.
– Till exempel veterinär eller plantskola. Vi vill se ett lite nischat område, säger Ellen Jacobsson, planarkitekt.
Det planeras också för trafiknära service kopplat till trafikplatsen som ska ligga i området, och ett nod med pendlingsfokus kopplat till kollektivtrafik. En uttalad vision är att inte ge plats för något externhandelsområde. Syftet är att gynna handeln i innerstaden.
– En utredning som gjordes 2014 visade att Söderköping har en bra handel i förhållande till sin befolkning. Därför är det bostäder vi ska satsa på att bygga, säger Johanna Grander.
En annan fråga att jobba med är hur nuvarande E22, eller Erik Dahlbergs gata, ska förvandlas till en innerstadsgata.
– Vi måste ligga långt framme i tankar och idéer om hur det ska se ut. I vilket skick ska Trafikverket lämna över gatan till kommunen? Det kanske inte blir förrän 2025 det händer, men vi måste vara klara över hur vi vill ha det, säger Bevemyr.