Kjell Kåkneryd, fiberansvarig för spridningsnätet i Östra Ryd, beskriver hur han fått lägga "timtals" på att hjälpa folk som hört av sig till honom och inte vet vad de ska göra när tv och telefoni slutat fungera.
– Jag har fått en hel del sms från folk som inte har det klart än, det tar nog ett par veckor till innan det tar slut, säger han.
Han berättar också att Telia skulle ha gått ut med information om förändringen i ett brev, men att det är många som inte har fått det.
– Då blir det en massa frågetecken naturligtvis. IP-Only hänvisar bara till Telia och det tog flera dagar innan jag fick tag i en tekniker på Telia som visste vad som skulle göras.
Även kunder i Mogata drabbades när det området kopplades om i förra veckan.
– Det här är fruktansvärt dåligt skött. Folk är vansinniga, sa Torgny Mantefors, som till en början varken hade internet, tv eller telefoni.
Båda är också irriterade över att många Telia-kunder måste köpa ny utrustning för att kunna koppla in tv och/eller telefoni.
– De som råkar värst ut får en utgift på 1 200 kronor, säger Kjell Kåkneryd.
Övergången till IP-Only som kommunikationsoperatör är ett resultat av det avtal som skrevs mellan kommunen och IP-Only våren 2016. Övergången gäller de nät som kommunen har driftansvaret för, där Telia fram till nu har varit kommunikationsoperatör.
– Jag har naturligtvis fått en del samtal, säger Rickard Bardun, chef på kommunens serviceförvaltning, som är väl medveten om problemen som uppstått.
Enligt Telia är det totalt 800 av deras kunder som påverkas av flytten, men inte alla har fått de aktuella problemen.
– Den som har fått svart bild ska vända sig till kundtjänst. Det är viktigt att vända sig till sin tjänsteleverantör, alla har inte Telia. Det är bara att beklaga att det blivit så här. Det jobbas för fullt för att lösa det, säger Magnus Limås, presskontakt på Telia.
Han bekräftar att många kunder inte har nåtts av informationen som skulle skickats ut.
– Det har gått spök i detta. Vi har även ringt runt till kunder för att försöka nå alla.
Har man rätt till ersättning för de dagar man varit utan tjänsten?– Man har möjlighet att ansöka om ersättning, men då är det viktigt att man först gjort en felanmälan, säger Magnus Limås.
IP Only hälsar via sin presschef att det "varit en tillfällig migreringsutmaning, vilket händer ibland i operatörsbranschen".
Fotnot: På kommunens hemsida finns tips på hur man kan åtgärda problem med tv via fiber.