Per-Olov och Käthe Stenman tar emot i sin idyll, Stenmanstorp, några kilometer utanför Söderköping. Tystnaden är markant och ett vitt täcke av snö ger vinterns vy ut över åkrar och fält. Från terrassen kan de se årstiderna skifta.
– Du kommer för sent, nu är det ingenting att göra, säger Per-Olov Stenman.
Kartor och handlingar på köksbordet vittnar om att det tros allt funnits en kamp.
– E22 har förföljt oss, säger Käthe Stenman.
Redan 1976 då de byggde på Lövsångarstigen fick de skriva på ett papper att de kände till att E22 skulle gå öster om Söderköping, bakom Ramunderberget.
– Det var ett villkor för att vi skulle få bygga, säger Per-Olov.
– Då var det klart att vägen skulle gå där.
Det är den lösning han än i dag tycker skulle ha varit bäst. Per-Olov arbetade vid Vägverket och var med om att staka ut anslutningen vid Skönberga.
I 22 år bodde de på Husbyområdet innan de ville ha mer rymd omkring sig och byggde på egen hand det nuvarande Stenmanstorp.
– Vi flyttade in i oktober 1998 och hade i augusti fått veta att nu skulle E22 gå väster om Söderköping. På de första skisserna gick vägen rakt genom köket och vi skulle ha fått riva huset. Sedan flyttades sträckningen.
– Det var känt att vägen skulle gå här innan vi byggde, men vi fick inget veta, säger Per-Olov.
– Det förtog mycket av glädjen, säger Käthe.
– Vi har fått jobba mycket med oss själva, lärt oss att inse att vi ska njuta så länge vi kan. Idag har vi resignerat, säger hon.
Att huset förmodligen förlorar i värde är inget de tänker på.
– Vi byggde inte för att tjäna pengar, vi ville ha vår idyll, säger Per-Olov.
Vi går ut på terrassen. Utsikten är magnifik. Åkrar, fält och skog rinner iväg ner genom dalgången. 2020 ska den nya vägen börja byggas och kommer uppskattningsvis att passera ett 50-tal meter från tomtgränsen. Även om bullervallar kommer att ta bort mycket trafikljud blir utsikten totalt annorlunda.
De är inte ensamma om att drabbas. Käthes granne och bror kommer att få sina marker splittrade av vägen. På andra håll kommer hus att lösas in och rivas.
Trots allt vad som hänt under de 40 år paret har levt i den kommande E22:ans närhet säger Per-Olov Stenman.
– Helt klart behövs förbifarten.