I sex år har Göta kanalbolag renoverat den historiska kanalen som byggdes 1832 och nu är planerna att renoveringsarbetet ska slutföras kommande år. Då har staten investerat närmare en miljard kronor i renoveringsarbetet.
– Vi är verkligen glada för att man velat satsa på kanalen men den är ett kulturhistoriskt byggnadsverk, säger Roger Altsäter, VD.
Arbetet som ska ske i höst och vinter i Söderköping tillhör inte den extra satsningen utan är redan planerad renovering. Från slussen i Söderköping och mot Klevbrinken ska strandskoning ske, det vill säga att kanalens stenkanter läggs på nytt och tre meter långa störar ställs en bit ner i vattnet så att stenkanterna ligger kvar. I dag har många av kanterna försvunnit eller rasat ner i kanalen.
– Vi ska återställa till orginalprofilen och dessutom ska två gamla stenbryggor återställas. Bryggorna har sjunkit ner i marken med åren och måste lyftas upp, säger Roger Altsäter.
Normalt beräknas driften av kanalen kosta omkring 40 miljoner kronor. Men nu är förhoppningen att regeringen även nästa år satsar på kanalen ger bolaget drygt 82 miljoner kronor mer för att göra de sista renoveringarna.
– Det är mycket på den västgötska sidan bland annat en stor stenpir i Vänern. Men även senare finns lite projekt kvar, säger Roger Altsäter.
Alla slussar ska gås igenom men där förväntar man att Söderköpings sluss är bra då den gjorts om under de senaste renoveringarna.