Swedbank-kontoret i Söderköping har normalt öppet två dagar i veckan för besök men under veckorna 28 till 31 håller kontoret semesterstängt. I tisdags stod Louise Karbrant med sin sambo Stefan Thollander utan för banken men fick ändra sina planer eftersom den var stängd.
– Jag var inte ensam där det var fem eller sex till, några hade till och med åkt från Sankt Anna för att få sina bankärenden gjorda, säger Louise Karbrant.
Hon berättar att folk blev irriterade när de fick vända i dörren och att det pratades missnöjt om att byta bank.
Louise Karbrant är 72 år och har varit kund i banken sen tidigt 1990-tal. Ärendet för dagen gällde en bank-överföring som inte kunde vänta.
– Jag fick ta första bästa bussen från Söderköping och åka till Norrköping där jag fick hjälp på Nordea med det jag behövde göra.
Ska du byta bank?
– Jag funderar på det och då blir det Valdemarsviks Sparbank för de har kontanter och öppet varje dag i veckan. Jag tar gärna kostnaden för resan för att få hjälp.
Nelly Hoffrén, ställföreträdande kontorschef på Swedbank i Söderköping, förklarar stängningen under sommaren med att det är svårt att få ihop semestrar för den lilla personalstyrkan som jobbar på kontoret. Hon säger att kontoret har haft stängt samma sommarveckor under sex års tid.
– Till kommande år hoppas vi kunna ha öppet även under de här fyra sommar-veckorna och ändå få ihop semestrarna, säger Nelly Hoffrén.
Är det bestämt?
– Det kan jag självklart inte säga just nu, men självklart är målet att vi ska kunna ha öppet.
Hon säger att banken annonserar i lokal media om de förändrade öppettiderna inför sommaren och att de försöker vara tydliga på sin webbplats.
Vad ska de kunder som behöver hjälp vända sig under de här veckorna?
– Om man verkligen behöver kontakt med en fysisk person på kontoret då är det Norrköping som är närmast och det har öppet varje dag.
Hoffrén framhåller att banken tycker det är viktigt att finnas lokalt i Söderköping. Hon säger också att nästan alla bankärenden går att lösa digitalt och för de som inte är bekväma med det digitala finns hjälp att få via telefon.
Vad har du att säga till den personen som funderade på att byta bank?
– Är det så att man inte känner sig nöjd med banken ska man givetvis vara någonstans där man är nöjd, bekväm och får den service man vill ha.
– Hon är jätte-välkommen att höra av sig till oss och kan be att komma i kontakt med mig också.