I slutet av november skickades ansökningsinbjudan ut. Det är ett brett utskick som når hela Europa. Den första fasen handlar om att se vilka entreprenörer som kvalificerar sig.
– Den första ansökningsfasen handlar om att entreprenörerna ska svara upp mot vissa krav då det gäller erfarenhet av liknande byggnationer och deras ekonomiska ställning, säger Andreas Eklund, Trafikverkets projektledare för nya förbifarten E22.
Upphandlingen är en totalentreprenad, det vill säga någon som tar ansvar för hela projektet då det gäller Förbifart Söderköping. Det innebär bland annat fyra nya trafikplatser, en högbro över Storån, en akvedukt vid Göta kanal och cirka tio kilometer väg nära Söderköping.
Trafikverket har höga mål då det gäller att minska klimatpåverkan i projektet. Vägen ska byggas i fin naturmiljö vilket kräver att entreprenören aktivt arbetar med att minska påverkan av landskapet både visuellt och då det gäller kulturarvet. Före den tionde februari nästa år ska ansökningarna vara inne.
– Sedan ska vi utvärdera och se om entreprenörerna klarar de utställda kraven. Om många skulle ansöka så finns det en begränsning för hur många som kan gå vidare, säger Andreas Eklund.
Trafikverket vill helst ha minst tre intresserade entreprenörer och som högst fyra stycken. Dessa går sedan vidare i fas två där de ska svara på ett förfrågningsunderlag samt ge den slutliga paketeringen av projektet med kostnader.
Flera infrastrukturprojekt pågår i närheten. Finns det tillräckligt med entreprenörer och intresse för alla projekt?
– Vi har fått bilden av marknaden att det finns ett intresse för projektet Förbifart Söderköping. Ostlänken ligger lite senare i tid men det finns andra projekt som konkurrerar om entreprenörerna. Därför är det upp till oss att förpacka ett projekt som är så bra och intressant att många vill vara med och det tror jag vi har, säger Andreas Eklund.
I projektet E22 finns fem ytterligare entreprenader som gäller förberedande arbeten exempelvis trädfällning, ombyggnad av norra entrén vid den befintliga korsningen E22 och väg 210 samt Skärgårdslänken. Det ska också ske en rivning av bro över Göta kanal vid Klevbrinken och kompletteringsarbeten med exempelvis växter.
För tillfället fortsätter de förberedande provtagningarna runt Söderköping.
– De håller på för fullt, trots vädret, säger Andreas Eklund.