– Vi har ett läckage på varmvattenledningen som ligger i en kulvert i backen. En kopparledningen har gått sönder och nu behöver vi bland annat ny kulvert, säger Jessica Ohlsson, förvaltningschef på Ramunderstaden.
Läckaget upptäcktes i onsdags förra veckan och man tror att reparationen kommer att ta åtminstone även nästa vecka.
– Under den tiden har de boende inget varmvatten. Vi har försökt koppla om varmvattnet men då uppmättes för låga temperaturer på varmvattnet med risk för legionella, vilket vi inte kan utsätta hyresgäster för. Vi håller på att jobba med en lösning så att de som inte duschar hos bekanta kan få tillgång till en dusch, säger Jessica Ohlsson.
– Vi har beställt ny kulvert och även bokat grävmaskin. Arbetet börjar i denna vecka. Senast i slutet av vecka 45 ska det vara klart.
De som bor på trygghetsboendet är främst äldre personer mellan 70-75 år.
I närliggande hus finns de omklädningsrum som personalen tidigare använde då lägenheterna var servicehus med personal. Men enligt Anneli Landström, aktivitetsledare på seniorcenter Blå Porten, är det trånga utrymmen där ingen rullstol får plats.
– Hittills har jag inte hört om några reaktioner från de boende. Men problemet kommer att vara för dem som inte är så rörliga eller som har rullstol. De kan inte nyttja de före detta omklädningsrummen, det blir för trångt. För vissa kan det också vara problem att värma vatten till disk och sånt, säger hon.
Ramunderstaden tog över kommunens boende som krävde bistånd och som fanns på Blå Porten för drygt ett år sedan. I Ramunderstadens regi omvandlades lägenheterna till trygghetsboende, som inte har personal på plats men som har tillgång till gemensamhetslokaler. I trygghetsboendet finns en form av värdinna som ansvarar för aktiviteter i kommunens regi.
– Det här blir lite bökigare men det är klart att vi ska klara av det, det är bara till den elfte november som varmvattnet är borta. Vi kommer att se till alla, även de med rullstol, ska kunna duscha under den här perioden, säger Anna Doll, verksamhetschef för vård- och omsorg på kommunen.
– Det här kan ju vara knöligt, men utifrån situationen så hjälper hemtjänstpersonalen till och man kan få utökad hjälp om man måste ha hjälp med att värma vatten, tvätta sig eller duscha. Alla är medvetna om situationen och att det kan ta lite mera tid, säger hon.