För någon dag sedan började telefonen fungera igen efter att ha varit död i flera månader. Men det senaste halvåret har telefonförbindelsen varit förskräckligt dålig, berättar Ingvar Agermo.
– Det är svårt för oss som bor här. Om vi skulle bli sjuka eller det börjar brinna så har vi ingen möjlighet att få hjälp. Det är svårt med mobiltäckningen också, säger han.
Ingvar Agermo bor i Stintorp, längst bort i Söderköpings kommun. Han har åtta grannar, alla med samma problem. Nästan alla boende har beställt fiber av IP-Only och enligt de första planerna skulle de fått fiber i början av det här året. Arbetet har fördröjts utan att kunderna har fått någon förklaring och nu ska fibern troligen vara klar någon gång under våren 2019.
– I början då vi fick veta att kopparnätet skulle stängas ner så trodde vi att fibersatsningen skulle vara genomförd. Vi var ju ute i god tid med ett års marginal. Men nu blir det verklighet om några veckor och då har vi ingenting, säger Ingvar Agermo.
De boende har fått erbjudande av Telia om ett mobilt alternativ.
– Men eftersom vi har en dålig mobiltäckning här så måste de sätta upp någon slags antenner. Det här skulle i så fall vara en tillfällig lösning, men det känns onödigt.
De boende i området är luttrade. Det har varit många telefonproblem de senaste åren.
– Vi får inga besked alls, varken från Telia eller IP-Only. Det är obegripligt att de inte svarar varken i telefonen eller på brev. Det dummaste företag kan göra är att inte informera sina kunder, tycker Ingvar Agermo.
– Jag har varit kund hos Telia sedan början av 60-talet och tycker att jag kan kräva god service. Men tre månader utan telefon och med stadigt kommande fakturor för obefintliga tjänster, det är inte god service, säger han.
Telias satsning på Framtidens nät innebär att kopparnätet stängs ner.
– Vi har ingen möjlighet att planera vårt arbete efter hur våra konkurrenter bygger ut sitt fibernät. Men ingen ska vara utan telefon. Vi erbjuder en kostnadsfri ersättning. Ett mobilnät som är ett bra alternativ till fiber, säger Inger Gunterberg på Telias pressavdelning.
– Våra tekniker åker ut på plats och installerar detta. Ett fåtal hus behöver en extra antenn på taket och det är inga problem att ta ner den om man sedan väljer fiber. Men det är hög tid att beställa detta hos vår kundtjänst om man ska hinna innan kopparnätet tas bort, säger hon.
Niclas Karnhill, presschef på IP-Only, kunde på onsdagen inte kommentera läget i Söderköping specifikt, men svarar i ett mejl att företaget "kommer att vara den enskilda aktör som bygger mest av alla aktörer på landsbygden 2019, precis som vi är i år". Han tillägger att man kommunicerar med kunderna via sin hemsida samt lokala hemsidor och kundbrev.
Läs mer: