Två nya fartkameror i höjd med Skärblacka

Fartkamerorna ska få ner de för höga hastigheterna på sträckan mellan Skärblacka och Göstad.

Förberedelse för trafiksäkerhetskamera Göstad - Skärblacka

Förberedelse för trafiksäkerhetskamera Göstad - Skärblacka

Foto: Johanna Vildeskog

Skärblacka2020-09-19 11:00
undefined
Förberedelse för trafiksäkerhetskamera Göstad - Skärblacka

Två trafiksäkerhetskameror är snart på plats utmed väg 215 med målet att förbättra hastighetsefterlevnaden.

De två fartkamerorna placeras på 70-sträckan mellan Skärblacka och Göstad, en i vardera färdriktning.

– Här uppgår det totala trafikflödet till 3560 fordon per dygn, varav 320 tunga fordon. Den uppmätta medelhastigheten för personbil är 82 km/h och för lastbil utan släp 79 km/h, säger Britt Lisra som är utredare vid Trafikverket.

En medelhastighet på mer än 5 km över skyltad hastighet är grundkriteriet när Trafikverket väljer att placera ut nya fartkameror. Utöver det tittar man på hög olycksrisk, vägtyp, fordonsflöde och skyltad hastighet. 

När fartkamerorna vid Skärblacka ska börja användas är ännu inte fastställt. 

– Byggnation av mätplatserna utmed väg 215 planeras vara färdigbyggda i mitten av oktober. Därefter ska nätägaren dra in kraftförsörjning till kamerorna. I dagsläget är det oklart när detta kommer vara klart, berättar Andreas Asp, projektledare vid Trafikverket.

undefined
Trafikverkets fasta mätpunkt Skärblacka - Göstad.

Fartkamerorna måste placeras synligt med väl skyltad hastighet. Med radar mäts sedan fordonets hastighet och fotograferas bara om någon överskrider hastighetsbegränsningarna på vägen. Kamerorna fungerar dag som natt under hela året och är direktkopplade till polisen.

– Erfarenheten hittills av våra cirka 2000 trafiksäkerhetskameror är att medelhastigheten sjunker med cirka 8 km/h nära skåpen och 3-5 km/h mellan skåpen, beroende på hur tätt de står, säger Britt Lisra.

Det har just visat sig vara effektfullt att ha ett avstånd på 3-5 kilometer mellan kamerorna i samma riktning och växelvis på båda sidor av vägen. Det är också en orsak till placeringen på sträckan mellan Skärblacka och Göstad. 

– När Trafikverket placerar ut kamerorna är ambitionen att få ner medelhastigheten på hela vägsträckan, det vill säga att placeringarna bidrar till att hela sträckan upplevs som övervakad. 

Fartkamerorna räddar cirka 25 liv per år i Sverige och hindrar fler den 70 personer att bli allvarligt skadade i trafiken, enligt Trafikverkets beräkningar. Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får.

En sänkt medelhastighet är inte heller den enda positiva effekten av trafiksäkerhetskamerorna, minskad hastighet ger även lägre utsläpp av koldioxid och andra skadliga partiklar samt minskat buller.

Karta: Skärblacka, Fartkamera riktning Finspång
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!