Abonnenter fortfarande utan internet – trots löftet

Det är fortfarande problem med bredbandsuppkopplingen för vissa abonnenter i centrala Skärblacka – trots att Telia menat att felet redan varit åtgärdat. "Det är irriterande och ställer till problem", säger Jessica Jonasson, en av dem som drabbats.

Sedan i torsdags har boende i delar av Skärblacka varit utan internetuppkoppling – trots att Telia menat att problemet redan varit löst.

Sedan i torsdags har boende i delar av Skärblacka varit utan internetuppkoppling – trots att Telia menat att problemet redan varit löst.

Foto: Gorm Kallestad

Skärblacka2022-07-25 13:00

Det var i torsdags eftermiddag som uppkopplingen försvann i olika delar av samhället. Telia var tidigt med att bekräfta driftsstörningen som även drabbade kunder till Tele 2. Orsaken till avbrottet tros ha varit en avgrävd fiberkabel i samband med markjobb.

– Teknikern gick hem i fredags eftermiddag och under helgen har ingen varit hos oss. Vi har fortfarande ingen uppkoppling trots att man från Telias sida säger att felet redan har åtgärdats, berättar Jessica Jonasson som bor i bostadsrättsföreningen Smörblomman.

Enligt henne är det fortfarande abonnenter, inklusive bostadsrättsföreningen, som saknar internet. Avbrottet berör Kedjevägen, Raka vägen, Smygvägen och Ekvägen.

– Det här visar hur beroende man är av att internet fungerar. Jag tänkte jobba hemifrån under helgen, men det gick inte. Nu har vi fått ett mobilt bredband, säger Jessica Jonasson.

undefined
Ingen internetuppkoppling på Kedjevägen i Skärblacka sedan en fiberkabel grävts av i samband med markarbeten.

Telias presschef Iréne Krohn beklagar att fel information gick ut i fredags.

– Det som klarrapporterades var själva uppkopplingen – men efter det har man arbetat med att koppla tillbaka varje kund. I kväll (måndag) ska samtliga kunder ha fått tillbaka tjänsterna. Det är ett omfattande precisionsarbete att reparera och foga samman varje enskild tråd i kabeln.

Hans Gustafsson, vice ordförande i Smörblomman, är kritisk:

– Ärendet är inte bra skött av Telia. Det har varit många turer, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!