För fyra år sedan fick boende i området fiber, men det har varit många bekymmer under resan. Många är kritiska till det dåvarande företaget IP Only, numera GlobalConnect.
– Sankt Anna har visst blivit ett bekymmerområde. Det är så mycket som inte har fungerat. Vi har kontaktat bolaget om det ena och det andra, men till slut orkar man inte. Det är så krångligt att man ger upp, säger Johan Bergström.
– Ur markägarperspektiv har de gjort ett hafsverk. De hade så många underentreprenörer och det verkar inte som om de hade någon samordning.
Enligt Robust fiber, den branschstandard som reglerar fiberläggningen, ska fiber läggas på minst 75 centimeters djup på åkrar och 45 centimeter i övrig mark och skog.
– De måtten har inte hållits. Många bönder har plöjt av kablarna och man plöjer aldrig djupare än max 25 centimeter, säger Johan Bergström.
Natalie Rudarp, kommunikationschef på GlobalConnect, håller med om att det varit problem.
– Vi har tidigare haft problem med de underentreprenörer som utfört grävarbete i området. Men så fort fel eller avvikelser har upptäckts har vi varit där för att försöka åtgärda dessa. När vi har fått avvikelser kring kabeldjup inrapporterat till oss har vi varit ute och sänkt kablarna om vi fått tillstånd av markägaren.
De senaste problemen i området, då ett 80-tal hushåll var utan fiber i många veckor, har orsakats av skadedjur, enligt GlobalConnect. Före påsk fick dock alla hushåll tillbaka fiberuppkopplingen.
– Så långt som 70 centimeter ner i marken finns inte råttor. Vi har också sett att råttor tagit sig in i kopplingsbrunnarna. De borde ligga djupt nergrävda med fasta lock, så har det inte varit här. Kablarna ska också ligga inneslutna i rör, säger Johan Bergström.
Hur kan råttor ha kommit in i kablarna?
– Där vi har haft problem med skadedjur är inne i ett så kallat skarvskåp som ligger ovan mark, säger Natalie Rudarp.
Då markägarna gräver märker de ofta att fiberkablarna ligger på fel plats eller fel djup.
– Det är en riktig soppa med ett instabilt nät, säger Karl Kennås, boende i Ormestorp.
– Det gäller hela tiden att stå på sig och kunna reglerna. Egentligen borde allt göras om för att bli rätt, men det är en utopi att tro att de skulle gräva om här. Många boende vet inte var de ska vända sig, företaget är svårt att få tag på. Till slut ger man upp, säger Samuel Hartmann.
Han har erfarenhet från då fiber installerades på Vikbolandet.
– Det är stor skillnad. Där fungerade det väldigt bra. De grävde korrekt. Här har de grävt kors och tvärs, inte följt kartorna utan grävt över åkrar och mitt i vägar.
Stämmer det att underentreprenörer inte följt markkartan?
– Det stämmer till viss del. Vi har haft problem med de underentreprenörer som utfört grävarbete i området, men så fort fel eller avvikelser har upptäckts har vi varit i området för att försöka åtgärda dessa, säger Natalie Rudarp.
Många kunder anser att ni är svåra att få tag på för att lämna in klagomål.
– Efter att vi besiktigade området har vi fått in en handfull klagomål. Bäst är att göra en anmälan på hemsidan eller via kundservice.
Markägarna har fått vänta flera år på ersättning från företaget. De har fem år på sig att klaga om det brister i nedgrävningen.
– Jag har skickat in mina klagomål till bolaget och jag hoppas alla drabbade gör det, säger Johan Bergström.