Hål som är över en meter långa och decimeterdjupa finns i flera kilometer på väg 210 på vägen mot Sankt Anna. Utanför Ormestorp finns en sträcka som är speciellt besvärlig.
– När det nu blir vår och motorcyklisterna kommer ut, då är jag rädd att de här hålen kan orsaka en dödsolycka. De utgör dödsfällor, speciellt för dem som inte brukar köra här, säger Solveig Stenbock.
– Det är nog första gången det är riktigt så här uselt. Nu har det varit så här i någon månad. De måste göra något åt det.
Hon får medhåll från flera boende som klagar på väg 210. Från Hösterum och till Ytterby sträcker sig den dåliga vägen i sex till åtta kilometer. Här passerar förutom boende och fritidsboende mycket tung trafik dagligen.
– Timmerbilar, som jag kör, är så pass breda och tunga att det är omöjligt att köra förbi hålen. Vi måste köra rakt på dem. Då blir det att vi kör sönder dem och vägen ännu mer, men vi kan ju inte undvika dem, säger Karl Kellås.
De boende har gjort anmälan till Trafikverket.
– De har varit här en gång och kastat i lite oljegrus men det hjälper ju inte. Nu är det gruset borta sedan länge. Men jag tror inte att Trafikverket är medvetna om hur kass vägen är nu. På vissa sträckor är den så dåligt att det inte går att laga, det måste rivas upp och läggas om, säger Johan Bergström.
Enligt de boende har trafiken på vägen har ökat mycket de senaste åren. Det är inte längre bara permanentboenden som kör året runt. Många som har sommarstugor väljer att vara mer tid på landet och snart är det turistsäsong.
– Det här är inga hål som du som förare kan undvika eller köra slalom emellan. Vi som bor här vet ju om dem och tycker det är besvärligt. Då det kommer besökare så hinner de ju inte se dem. Det är också svårt att väja undan för vägen är för smal och krokig för det, säger Solveig Stenbock.
Hon skulle vilja att det blev en annan klassificering på vägen då den blivit mer trafikerad.
– Många tusen bilar om dagen passerar Lagnöbron, enligt den statistik som Turist Östergötland har redovisat, säger Johan Bergström.
– Kan de lägga 30 miljoner kronor på att göra broar för hasselsnokar så kan de lägga lite pengar här. Vi kan ta hand om hasselsnokarna också, det har vi redan många av här, skrattar han.
Projektledare Henric Thorell på Trafikverket som är ansvarig för driftsunderhållet i Söderköpings kommun förklarar att väg 210 är klass tre när det gäller underhåll. Sedan delar sig vägen och sträckan från Hösterrum och till Ytterby blir klass fyra.
– Det är på en skala från ett till fem och klass ett är E 4:an. Det här är en lågt klassad väg. Den gör vi inspektion på var fjortonde dygn. Det kan blivit dåligt under den här inspektionsfristen, då vet vi inte om det. Men vi har satt upp vägskadeskyltar och vi lagar med kallasfalt, säger Henric Thorell.
Årets väderlek har gjort det svårt att underhålla vägen på ett tillfredsställande sätt.
– Det har varit varmt och kallt om vart annat. Asfalten krackelerar då det rör sig, det är dålig beläggning från början. När asfaltverken öppnar ska vi göra en åtgärd med varm asfaltsmassa. Den håller mycket bättre än kallasfalten vi fått köra med under vintertid, säger Henric Thorell.
Asfaltverken ska enligt Trafikverket snart öppnas.
– Så fort de öppnar och det är sådan väderlek att det inte ska komma regn eller snö så ska vi åtgärda det, säger Henric Thorell.