När de boende på Berggården i Rejmyre själva får betygsätta sin situation, så blir det toppbetyg. Samma sak gäller Skedevi hemtjänst som utgår från Berggården. Undersökningen, "Vad tycker de äldre om äldreomsorgen", görs varje år i hela Sverige på initiativ från Socialstyrelsen.
– Det är klart vi är glada och stolta över att vi gör ett bra jobb och att de som bor här är nöjda, säger Tåwe Henriksson, enhetschef på Berggården och får direkt medhåll från David Bergström, enhetschef för Skedevi hemtjänst.
Det som undersökningen handlar om är bland annat frågor om boendemiljö, fick du plats på det äldreboende du ville, trivs du med ditt rum eller lägenhet, utemiljö, innemiljö, hur smakar maten, att kunna påverka vilka tider man får hjälp, hur personalen behandlar den boende.
– Något som är jättepositivt är att det upplevs som enkelt att få träffa en sjuksköterska. Att de boende uppfattar det som enkelt att påverka känns också bra. Att vi har ett eget kök och lagar maten själva är toppen. Det är precis nylagat när de boende får maten, berättar Tåwe.
På Berggården finns det 44 lägenheter, varav 13 är för korttidsboende. Totalt med äldreboendet och hemtjänsten arbetar cirka 70 personer inom organisationen.
– Vi har vuxit mycket de senaste tre åren, eftersom det är många som bor hemma längre och vi har många äldre i området. Förutom Skedevi har vi också hand om hela Rejmyreområdet upp till gränsen mot Katrineholm, förklarar David.
Både Tåwe och David hyllar sin personal som de tycker gör ett fantastiskt arbete.
– Så är det verkligen. Sedan finns det alltid utmaningar som att få ihop scheman. För oss inom hemtjänsten blir det långa avstånd och mycket bilkörande, säger David.
– För både äldreboendet och hemtjänsten är det alltid en utmaning att få hit personal, speciellt vikarier. Det är långt till oss både från Norrköping och Finspång och det blir svårt att arbeta här utan körkort, säger Tåwe.
På många frågor är det full pott. De boende på Berggården som svarat på enkäten är 100 procent nöjda med sitt äldreboende och känner 100 procent förtroende för personalen. När det gäller hemtjänsten ligger förtroendet för personalen på 100 procent och samma höga siffra nås också när det gäller den upplevda tryggheten med hemtjänsten.
– Vi kan inte slå oss till ro för att våra kunder är nöjda. Det är bara fortsätta att motivera personalen och den här undersökningen är ett sätt. På vår senaste arbetsplatsträff bjöds det på tårta och David gräddade våfflor, berättar Tåwe.
Men 100 procents nöjdhet är ju galet bra, vad har ni gjort jämfört med förra årets undersökning?
– Vi hade höga siffror då med. Men en enkel förbättring jag gjort är information om var man kan vända sig vid klagomål. Jag satte upp det på anslagstavlan så ser alla det, säger Tåwe.
Isabell Pettersson har arbetat på Berggården i nio år.
– Vi försöker mysa till det på helgerna och göra skillnad mot vardagarna. Naturen här är så fin och det blir många promenader, säger hon.
I ett av samlingsrummen är det högläsning ur dagstidningarna. Susanne Nilsson läser nyheterna för en grupp äldre.
– Det är så bra här. Jag trivs verkligen. Jag trodde jag kom hit för att livet var slut, men det var det inte. Personalen lyssnar verkligen på det man vill och hjälper till. Och det är så bra med tidningsläsningen, säger Ortrud Gustafsson som bott på Berggården i snart tre år.