Frågan: Kan regionen ta över ansvaret?

Regionpolitikern Martin Tollén (S) öppnar för att regionen själv tar över driften av färdtjänsten. "Men det är i sista hand", säger han.

Martin Tollén (S) är vice ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.

Martin Tollén (S) är vice ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.

Foto: Jeppe Gustavsson

Östergötlands län2019-09-04 13:45

Martin Tollén (S), vice ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland, ser med stort allvar på problemen i färdtjänsten. Han berättar om många kontakter med en orolig allmänhet.

– Sen måste vi se att det här är en del i ett större problem. Allt fler yrkeschaufförer går i pension och medelåldern är hög. På lång sikt är en åtgärd att öka yrkets attraktivitet. Samtidigt ser vi samma sak inom andra yrken med hög medelålder och många pensionsavgångar. Det är komplext.

Han kan inte säga exakt hur länge det går att ha tålamod med bristerna inom färdtjänsten. Men han är inte främmande för radikala åtgärder.

– Det är i sista hand. Men går det inte att komma till rätta med problemen kommer jag inte att vara främmande för en politisk diskussion om det här är en verksamhet vi ska sluta upphandla och istället driva i egen regi, säger Martin Tollén, men påpekar att det är hans egen åsikt och inte partiets.

Jan Owe-Larsson (M) är 2:e vice ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden. Han ser förarbristen som det stora problemet. Men han tror inte att det är en lösning att driva i egen regi.

– Nej. Det tror jag inte. Problemen med förarbristen kvarstår. Sen är det oacceptabelt att människor, vars vardag är beroende av färdtjänsten, drabbas. Det finns ingen politisk skillnad i oron över att trafiken inte fungerar, säger han. 

Hur länge är det rimligt att vänta på en lösning av problemen?

– Det måste lösa sig under hösten. Men jag har stort förtroende för Östgötatrafiken och att de tillsammans med bolagen löser problemen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!