Tidningsutdelning ändras – 1 200 prenumeranter berörs

Tio tidningsbud varslas om uppsägning av NTM-ägda Svensk Hemleverans (SVHL) när tidningsutdelningen dras in i delar av Söderköpings och Valdemarsviks kommuner. Anledningen är kraftigt ökade kostnader. ”Olyckligt, men ofrånkomligt”, säger Mattias Ternstedt, vd på SVHL.

"Olyckligt men ofrånkomligt". Så beskriver Mattias Ternstedt, vd för Svensk hemleverans, varsel av tidningsbud och ändrad distribution.

"Olyckligt men ofrånkomligt". Så beskriver Mattias Ternstedt, vd för Svensk hemleverans, varsel av tidningsbud och ändrad distribution.

Foto: Albin Wiman

Östergötland2023-10-24 10:00

Från och med den första februari 2024 upphör SVHL:s utdelning av tidningar i vissa glesbygdsområden i Söderköping och Valdemarsvik. Cirka 1 200 av NT:s prenumeranter berörs av förändringen, som även påverkar Folkbladet och läsare av andra morgontidningar i de aktuella områdena.

I stället kommer prenumeranterna att erbjudas en digital prenumeration av NT där läsaren får ta del av allt som finns på sajten nt.se - som ständigt uppdateras med de senaste nyheterna. Läsarna får även papperstidningen i elektronisk form, en e-tidning.

undefined
Hushåll i glesbygd i Söderköping och Valdemarsvik erbjuds digital prenumeration när distributionen av papperstidningen förändras.

Anledningen till indragningen är kraftigt ökade kostnader för produktion och distribution, det handlar bland annat om stigande bränslepriser i kombination med en stigande inflation. I många fall är utdelningskostnaden dubbelt så hög som intäkterna.

undefined
"Olyckligt men ofrånkomligt". Så beskriver Mattias Ternstedt, vd för Svensk hemleverans, varsel av tidningsbud och ändrad distribution.

– Det går inte att öka tidningspriserna hur mycket som helst. Då måste vi titta på geografin, var det är dyrast att leverera tidningen och långt mellan brevlådorna, säger Mattias Ternstedt. 

– Det är framför allt glesbygd som berörs, exakt vilka områden och linjer ska vi nu se över, säger han. 

De tidningsbud som blir kvar i kommunerna får ökad sysselsättningsgrad, genom att linjerna blir längre. Prenumeranter som berörs kommer att kontaktas inom kort, säger Mattias Ternstedt – medveten om att beskedet väcker känslor:

– Jag tror de tycker det är jobbigt men hoppas att det finns en förståelse för att omkostnader blivit mycket större, säger han och ger exempel på att en del tidningar i området kostar runt 50 kronor att distribuera, att jämföras med i genomsnitt 10 kronor.

undefined
Antalet digitala prenumeranter av NT ökar kraftigt.

Flera andra tidningskoncerner i landet, som Bonnier och Stampen, genomför också förändringar av distributionen och minskar på antalet utgivningsdagar på grund av ökade kostnader. 

NTM ägs av en stiftelse och de pengar som koncernen tjänar går tillbaka till verksamheten. Nils Olauson, affärsområdeschef med ansvar för det redaktionella arbetet, säger att den journalistiska bevakningen kommer att vara lika stark som tidigare. 

undefined
Nils Olauson, redaktionell affärsområdeschef på NTM, säger att förändringen säkerställer en fortsatt satsning på journalistik.

– Det journalistiska uppdraget ändras inte. Vi kommer att fortsätta bevaka kommunerna med samma kraft. Genom att göra de här förändringarna säkerställer vi att våra resurser går till lokal journalistik, säger han.

Nils Olauson hoppas att så många som möjligt vill stanna kvar som digitala prenumeranter. 

– Vi vet vad papperstidningen betyder för många och det är jättetråkigt att inte kunna leverera den fysiskt hem till brevlådan. Men vi gör det för journalistikens bästa över tid. Vi ska inte spara på journalistiken bara för att kunna dela ut papperstidningen där det egentligen är för dyrt, säger han.

undefined
Det är ännu inte klart vilka prenumeranter som berörs av den förändrade distributionen.

Fredrik Lagerqvist är chefredaktör för Norrköpings Tidningar. Han säger att tidningen växer kraftigt digitalt.
– Men om vi skulle låta den tillväxten finansiera papperstidningens ökade kostnader så kan vi inte fortsätta med samma redaktionella muskler som nu. Papperstidningen måste bära sina egna kostnader, säger han.

undefined
Fredrik Lagerqvist, chefredaktör på NT, satsar på vass lokaljournalistik som granskar och väcker känslor.

Under första delen av 2023 har antalet besökare på sajten nt.se ökat kraftigt och nästan dubblerats jämfört med samma period 2022 med drygt 91 procent fler bruttobesökare, enligt Kantar Sifo.

– På NT tror vi stenhårt på växtkraften för pigg, och vass lokaljournalistik, som både granskar, skapar känslor och väcker debatt. Framtiden är ljus, säger Fredrik Lagerqvist. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!