Här kan resenärerna be att få kliva av – mellan hållplatserna

Det är på resor nattetid som en ensam resenär ska kunna be föraren att få bli avsläppt mellan hållplatser, för att få en kortare väg hem.

Östgötatrafiken ska test flexibla nattstopp.

Östgötatrafiken ska test flexibla nattstopp.

Foto: Jasmine Hübinette

Östergötland2025-02-19 08:25

Men det är inte garanterat att föraren stannar just där du vill.

– Det måste förstås ske på en plats där det är säkert att både stanna och kliva av. Om föraren bedömer att det inte är säkert, till exempel på grund av övrig trafik, hinder eller väder, får resenären gå av på ordinarie hållplats. Det är alltid föraren som avgör om det är en trafiksäker plats att stanna på, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, i ett pressmeddelande om testet med flexibla nattstopp.

Det framgår att konceptet redan har testats på flera platser i landet. Nu har också Östgötatrafiken fått uppdraget att prova modellen här.

De busslinjer det gäller är 450, 460 och 470 som trafikerar Norrköping, Söderköping, Valdemarsvik och Västra Husby. Att det blir just de linjerna beror, enligt Mattias Näsström, på att det är ett och samma trafikföretag som kör dem. Det förväntas underlätta utbildning, information och utvärdering.

– Det här är ett försök att öka tryggheten, säger Mattias Näsström.

– Det kan kanske kännas lite otryggt att gå till hemmet ensam nattetid. Det här är ett sätt att minska gångtiden.

Hur stort är behovet?

– Det vet vi inte. Vi har inte gjort någon större undersökning. Men det här finns på andra ställen och vi ville också testa.

Vad ser ni för risker?

– Framför allt handlar det om var man ska stanna. Man ska inte chansa utan det måste vara tydligt var man kan stanna och inte stanna. På E22 där det är 1+2-väg kommer det inte gå att stanna, till exempel, säger Mattias Näsström och fortsätter:

– Det skulle också kunna uppstå situationer där berusade människor på nattbussar och att det uppstår situationer när människor vill gå av. Men det här har testats på andra ställen och vi har inte hört att det ska ha varit några större problem där.

Det här innebär ytterligare en arbetsuppgift för förarna – vad säger du om det?

– Transdev, som kör den här trafiken, har utbildat sina förare i det här. Det är förarna som bedömer var de kan stanna. De är yrkesförare som är vana att göra bedömningar. Jag tror att det här kommer att gå bra ur det perspektivet. Om det är några tveksamheter ska de inte stanna. Det måste passagerarna förstå. Säkerheten går först.

Testet med flexibelt nattstopp mellan klockan 21.00 och 04:00 drar i gång den 1 mars och pågår året ut. Så här ska du göra som resenär förklarar Östgötatrafiken:

Meddela föraren vid påstigning eller senast en ordinarie hållplats innan avstigning om var du vill gå av. Om föraren bedömer att det är lämpligt att stanna vid platsen kan du då gå av genom framdörren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!