– Vi justerar priserna årligen. I vanliga fall är det en höjning på runt 3-4 procent, men på grund av omvärldsläget blir det mer i år, säger Sofia Malander, vd på Östgötatrafiken.
Det är den 1 februari som de nya priserna införs. Då kommer exempelvis en enkelbiljett inom länet att höjas med 12,5 procent, från 80 till 90 kronor. För den som väljer att göra samma resa i lågtrafik blir höjningen bara 4 procent, från 72 till 75 kronor.
– Från politiken har vi fått två ramar att förhålla oss till. Den ena är att vi ska följa kostnadsutvecklingen, vilket gör att prishöjningen blir större än normalt i år. Den andra är att få till en större spridning mellan hög- och lågtrafik.
Flera biljetter, som 30-dagarskorten höjs med drygt tio procent, så inom stadstrafiken kommer det att kosta 725 kronor och 1 330 kronor för hela länet. Men det är stor skillnad mellan olika biljetter. En enkel stadszonsbiljett höjs med elva procent, medan den i lågtrafik bara höjs med fyra procent. Beslutet att höja biljettpriset kommer från politiken, som vi tidigare berättat om och beror främst på ökade drivmedelspriser och inflation.
Lågtrafiksbiljetterna infördes i början av 2022 för att få fler att resa på andra tider än i rusningstrafik (vardagsmorgnar och sena eftermiddagar).
– Mer än hälften av resorna görs redan idag på andra tider än i trafiktopparna. Ganska många har möjlighet till flexibla arbetstider, vilket vi också såg under pandemin. Så det är ett sätt att frigöra resurser och få bättre trafik till fler resenärer, säger Sofia Malander.
Hur har det gått hittills?
– Det är lite tidigt att svara på än, men vår första indikation är att det gett effekt och att trafiktoppen förskjutits lite. Vi kommer att följa det framöver.
Men skrämmer man inte bort resenärerna från kollektivtrafiken?
– I dagens läge tror jag att det är liten risk för det. Kollektivtrafiken är väldigt konkurrenskraftig om man ser till exempelvis drivmedelspriser.
Ungefär hälften av kollektivtrafiken finansieras med biljettintäkter och resten finansieras av skattemedel från Region Östergötland. I samband med prishöjningen skjuter regionen till ytterligare 50 miljoner kronor.
– Vi är väldigt glada att man från politiskt håll väljer att satsa på den fina kollektivtrafik som vi har.