– Det (kör)schema de gjort åt oss innebär arbetstid på tio timmar med fyra timmars rast. Stressiga körtider har gjort att många medarbetare slutat sin anställning. De orkar inte med tempot. Att hitta nya förare som kör under gällande förutsättningar är nästan omöjligt, säger Niclas Aronsson.
Följer ni kollektivavtalen?
– Ja. Till 100 procent.
Är det möjligt kombinera delade turer med kollektivavtalet?
– Det är inte möjligt att ha delade pass och följa kollektivavtalet. Vi har själva gjort om Östgötatrafikens schema två gånger sedan 1 juli så att vi undviker delade turer och att vi kan följa kollektivavtalet och att Östgötatrafiken inte förlorar något på det. Ett jättepussel som de själva borde ha gjort.
Emir Sobo, vd för Taxibil i Östergötland som via sina dotterbolag kör i bland annat Norrköping, säger att hans bolag har kollektivavtal och att de följer dem till punkt och pricka.
– Samtliga förare som är deltidsanställda eller behovsanställda har erbjudits heltidsanställningar i stället, säger han.
Han kommenterar delade turer och påpekar att den sammanlagda tiden för rast inte får överstiga 90 minuter per dag för taxiförare. Det skulle vara ett brott mot kollektivavtalet
– Delade turer är inte bra, därför att förare då får jobba en del väldigt korta arbetspass och för att det ska jämnas ut måste de då ha en del väldigt långa arbetspass och färre fridagar.
Vikbolandstaxi och Taxibil i Östergötland är de två största bolagen som kör färdtjänst i länet.