Det är – minst sagt – bråda tider hos landets postombud och vid Postnords terminal på Södra Oskarsgatan i Linköping.
Här sorteras paket, pallar och brev i massor.
Och tempot har, som alla förstår, skruvats upp till jul.
– Det drar igång på allvar kring slutet av november, i samband med Black Friday, säger Roine Asp som ansvarar för den totala verksamheten i sin roll som produktionsområdeschef.
160 anställda är sysselsatta med att sortera försändelser som transporteras till Linköping från brevterminalen i Nässjö och paket- och pallterminalen i Torsvik utanför Jönköping.
Fullt ös
Veckan före jul öppnar sig portarna på vid gavel.
Då är det fullt ös från tidig morgon till sen kväll.
– Det är en otrolig fart överallt, säger brevbäraren Mats Bekkevold som gillar när det går undan.
– Utmaningen blir större då och efteråt, när man fixat allting, känns det riktigt bra.
Roine Asp har inga exakta siffror för antalet julkort som hanteras vid Linköpingsterminalen, men gissar att det rör sig om ett par hundra tusen.
– Det minskar för varje år, i takt med att folk skickar hälsningar på nätet till varandra.
– Fram till slutet av 90-talet delades det ut mellan 40 och 50 miljoner julkort i Sverige. Nu handlar det om drygt 20 miljoner.
Hur många julpaket som distribueras från Södra Oskarsgatan har Asp svårt att överblicka.
– Men det ökar varje år. Folk handlar klappar på internet i allt större utsträckning och det är klart att vi märker av det.
Från Kina
Av andelen större brev kommer en ansenlig mängd från Kina, har Mats Bekkevold kunnat konstatera.
– Det är tydligen väldigt billigt att handla där och det har allt fler svenskar upptäckt, säger han.
Allt fler handlar julklapparna via mobilen eller datorn istället.
– Vi ser tydligt att även fast e-handeln har ökat överlag under året är det ännu fler paket som handlas via nätet under jul, säger Carin Blom detaljhandelsanalytiker vid Postnord.
Från Black Friday i slutet av november har volymerna varit betydligt högre än föregående år. Och enligt en undersökning som företaget gjort tillsammans med Handelns utredningsinstitut (HUI) kommer tre av tio julklappar att e-handlas i år.
– Vi kommer att e-handla julklappar för 6,2 miljarder kronor. En ökning med 24 procent mot i fjol om prognosen slår in, säger Blom.