Östgötska försäkringsbolaget har sjösatt beredskapsläge

Skadeanmälningarna till försäkringsbolaget Länsförsäkringar Östgöta har haglat in sedan helgens skyfall. Och det fortsätter de att göra. – Vi har en beredskapsorganisation som vi alltid sjösätter när någonting av en exceptionell art inträffar, vilket det här är, säger Katarina Leander, skadechef på försäkringsbolaget.

Under onsdagen kämpade flera ekipage med gödseltunnor med att pumpa undan vattenmassor på Stovägen i Mantorp.

Under onsdagen kämpade flera ekipage med gödseltunnor med att pumpa undan vattenmassor på Stovägen i Mantorp.

Foto: Sune Johansson

Östergötland2024-07-17 11:00

Fram till i tisdags hade Länsförsäkringar Östgöta fått in drygt 200 skadeanmälningar. Under natten till onsdagen föll ännu mer regn som främst har drabbat de centrala och västra delarna av Östergötland. Sedan några dagar har bolaget gått upp i beredskapsläge, vilket SVT nyheter öst var först med att berätta om.

– Så nu trillar det in ytterligare anmälningar. En del är ju redan anmälda sedan tidigare, där man inte har hunnit få bort vattnet och ytterligare problem uppstår. 

Den vanligaste problematiken är översvämningar som tränger in från gatan till fastigheterna. Källare blir vattenfyllda och föremål förstörs. Det behövs tillkallas sanering och avtorkning för att se till att det inte blir problem med själva fastigheten och grunden den står på, förklarar Katarina Leander. 

Kan man göra något för att förhindra skada? 

– Man kan förebygga så gott det går. Det kanske inte går att undvika helt och hållet men många skador skulle kunna gå att undvika. 

Några handfasta tips som skadechefen lyfter fram är att rensa golvbrunnar och avlopp så att de klarar mer vatten. Hon tipsar också om att ha hängrännor och stuprör på fastigheten för att motverka ett hårt vattentryck mot fasaden. 

Inomhus gäller det att ha så lite av sina ägodelar på golvet i källaren om det är möjligt. Ha saker och ting placerat på hyllor och om inte det går – placera ägodelar i plastbackar på marken så att de inte skadas om vattnet tränger in. 

Är ni rustade för den här mängden av anmälningar? 

– Ja vi har alltid en jour som är igång årets alla dagar och alla timmar på dygnet. Det är lite svårt för en jour att göra någonting just vid skyfall – där är det vanligast att kunden vänder sig till räddningstjänsten, säger Katarina Leander och fortsätter: 

– Vi har en beredskapsorganisation som vi alltid sjösätter när någonting av en exceptionell art inträffar, vilket det här är. Vi kallar det exceptionellt för att det är väldigt många kunder som drabbas på en och samma gång.

Det finns däremot försvårande omständigheter nu när skyfall och regn kommer under sommaren. De som jobbar med avfuktning och sanering har likt stora delar av landet semester. 

– Så tyvärr kan det dröja ett par dagar innan kunderna faktiskt får hjälp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!