Mattias NĂ€sström Ă€r trafikoperativ chef pĂ„ Ăstgötatrafiken. Han menar att det Ă€r utförarna som ansvarar för chaufförernas arbetsmiljö.
â Arbetstiden Ă€r oftast beroende pĂ„ vilka fordonsscheman som vi lĂ€gger ut. Sedan avtalsstarten har vi haft en dialog med trafikföretagen om fordonsscheman och vi har efter synpunkter justerat nĂ„gra av dem och minskat antalet delade fordonsscheman. I de fall det inte pĂ„verkar tillgĂ„ngen pĂ„ fordon, men hjĂ€lper trafikföretagen att upprĂ€tta förarscheman, sĂ„ strĂ€var vi givetvis efter samsyn. I andra fall kan vi inte schemalĂ€gga fordon pĂ„ tider nĂ€r det inte finns behov, bara för att det hjĂ€lper trafikföretagens förarscheman. Det skulle i sĂ„ fall innebĂ€ra att vi i vissa fall skulle schemalĂ€gga fordon som kostar skattebetalarna pengar, men stĂ„r helt overksamma och utan uppgift.
Vi har pratat med förare som valt att lÀmna branschen pÄ grund av stress. Vilket ansvar Àr ert nÀr det gÀller detta?
â Det kan vara lĂ€tt att peka ut oss som ansvariga, men dĂ„ förstĂ„r man inte hela kedjan. Vi har ansvar för planeringen av uppdragen, men sedan Ă€r det upp till trafikföretagen att ta sitt arbetsgivaransvar och ansvar för de höjda kraven pĂ„ exempelvis förarnas utbildning. Men om vi upptĂ€cker direkta felaktigheter i exempelvis körtider sĂ„ rĂ€ttar vi till det. Vi Ă€r i dialog med de trafikföretag som anser att de inte fĂ„r ihop sina scheman.
Ăr inte planeringen nĂ„got som ligger pĂ„ ert bord?
â Planering av fordonsscheman ligger pĂ„ vĂ„rt bord, men inte förarnas arbetsscheman. Det Ă€r trafikföretagens ansvar.
Hur tar ni till er av förarnas kritik?
â Vi tar till oss det som berör vĂ„r del av uppdraget. TillĂ€ggas bör ocksĂ„ att fĂ€rdtjĂ€nsten fungerar utmĂ€rkt i vissa omrĂ„den av lĂ€net.
Ăr delade turer ett brott mot kollektivavtal? Ja eller nej?
â Kollektivavtalet Ă€r mellan arbetsgivarna och facket. Det tolkas inte av oss.
Han fortsÀtter:
â Hur man exakt löser varje enskild förares arbetstidsschema Ă€r inte vĂ„rt ansvar, sĂ„ lĂ€nge man följer kollektivavtalet. Om vi schemalagt nĂ„got fordon med nĂ„gra timmar pĂ„ morgonen, sedan ett lĂ€ngre avbrott för att sedan ha ett fordonschema igen, kan det lösas pĂ„ olika sĂ€tt. Förare kan schemalĂ€ggas vissa dagar med kortare tjĂ€nster, vissa dagar med lĂ€ngre tjĂ€nster. Vissa korta tjĂ€nster kan lösas med timvikarier. I vissa fall kan förare ha andra arbetsuppgifter nĂ€r ett fordon inte ligger i fordonsschema hos oss.