Östgötatrafiken lĂ€gger ansvar pĂ„ bolagen

Östgötatrafiken menar att man tar till sig av förarnas kritik, men man lĂ€gger en del av ansvaret pĂ„ bolagen som kör fĂ€rdtjĂ€nst.

Östgötatrafiken menar att man tar till sig av förarnas kritik, men man lĂ€gger en del av ansvaret pĂ„ bolagen som kör fĂ€rdtjĂ€nst.

Östgötatrafiken menar att man tar till sig av förarnas kritik, men man lĂ€gger en del av ansvaret pĂ„ bolagen som kör fĂ€rdtjĂ€nst.

Foto: Thomas Möller

Östergötland2019-09-13 06:00

Mattias NĂ€sström Ă€r trafikoperativ chef pĂ„ Östgötatrafiken. Han menar att det Ă€r utförarna som ansvarar för chaufförernas arbetsmiljö.

– Arbetstiden Ă€r oftast beroende pĂ„ vilka fordonsscheman som vi lĂ€gger ut. Sedan avtalsstarten har vi haft en dialog med trafikföretagen om fordonsscheman och vi har efter synpunkter justerat nĂ„gra av dem och minskat antalet delade fordonsscheman. I de fall det inte pĂ„verkar tillgĂ„ngen pĂ„ fordon, men hjĂ€lper trafikföretagen att upprĂ€tta förarscheman, sĂ„ strĂ€var vi givetvis efter samsyn. I andra fall kan vi inte schemalĂ€gga fordon pĂ„ tider nĂ€r det inte finns behov, bara för att det hjĂ€lper trafikföretagens förarscheman. Det skulle i sĂ„ fall innebĂ€ra att vi i vissa fall skulle schemalĂ€gga fordon som kostar skattebetalarna pengar, men stĂ„r helt overksamma och utan uppgift.

Vi har pratat med förare som valt att lĂ€mna branschen pĂ„ grund av stress. Vilket ansvar Ă€r ert nĂ€r det gĂ€ller detta?  

– Det kan vara lĂ€tt att peka ut oss som ansvariga, men dĂ„ förstĂ„r man inte hela kedjan. Vi har ansvar för planeringen av uppdragen, men sedan Ă€r det upp till trafikföretagen att ta sitt arbetsgivaransvar och ansvar för de höjda kraven pĂ„ exempelvis förarnas utbildning. Men om vi upptĂ€cker direkta felaktigheter i exempelvis körtider sĂ„ rĂ€ttar vi till det. Vi Ă€r i dialog med de trafikföretag som anser att de inte fĂ„r ihop sina scheman.  

Är inte planeringen nĂ„got som ligger pĂ„ ert bord?

– Planering av fordonsscheman ligger pĂ„ vĂ„rt bord, men inte förarnas arbetsscheman. Det Ă€r trafikföretagens ansvar.

Hur tar ni till er av förarnas kritik?

– Vi tar till oss det som berör vĂ„r del av uppdraget. TillĂ€ggas bör ocksĂ„ att fĂ€rdtjĂ€nsten fungerar utmĂ€rkt i vissa omrĂ„den av lĂ€net.

Är delade turer ett brott mot kollektivavtal? Ja eller nej?

– Kollektivavtalet Ă€r mellan arbetsgivarna och facket. Det tolkas inte av oss.

Han fortsÀtter:

– Hur man exakt löser varje enskild förares arbetstidsschema Ă€r inte vĂ„rt ansvar, sĂ„ lĂ€nge man följer kollektivavtalet. Om vi schemalagt nĂ„got fordon med nĂ„gra timmar pĂ„ morgonen, sedan ett lĂ€ngre avbrott för att sedan ha ett fordonschema igen, kan det lösas pĂ„ olika sĂ€tt. Förare kan schemalĂ€ggas vissa dagar med kortare tjĂ€nster, vissa dagar med lĂ€ngre tjĂ€nster. Vissa korta tjĂ€nster kan lösas med timvikarier. I vissa fall kan förare ha andra arbetsuppgifter nĂ€r ett fordon inte ligger i fordonsschema hos oss.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!