– Vi har blivit tilldelade fyra turer, eller två avgångar per riktning, dagligen mellan Stockholm och Malmö av Trafikverket. Vi kommer att köra sträckan på cirka fem timmar i upp mot 200 km/h, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på FlixBus, som snart även kommer att börja köra tåg under namnet FlixTrain.
Hon vet ännu inte om bolaget kommer att köra fyra turer från början, eller om de kommer att börja med två och sedan öka antalet.
– Avgångarna kommer att ske morgon och sen eftermiddag, säger Jelena Jovanovic.
Bolaget skriver i ett pressmeddelande att FlixTrain siktar på att bli Sveriges mest prisvärda tågalternativ.
– Vi kommer att lägga oss lägre i pris än konkurrenterna,, säger Jelena Jovanovic, och tillägger att bolaget inte kommer att tumma på kvalitén för att hålla priserna nere.
– Vi satsar på tåg med högre kapacitet än konkurrenterna och siktar också på hög beläggning. I Tyskland har vi nästan 70 procents beläggning vilket är mycket bra. På så sätt kan vi hålla priserna nere, säger hon.
SVT berättade i mitten av augusti att Konsumentverket under 2019 fått in nära 40 anmälningar mot Flixbus från kunder, som anmärkte på bland annat förseningar i trafiken.
Vad ska ni göra för att FlixTrain inte ska få lika många klagomål som FlixBus fått under året?
– Vi undersöker orsakerna till klagomålen och gör vårt bästa för att bli bättre. Vi har sett en ökning av klagomål och tar det på stort allvar. Nöjda kunder är vår högsta prioritet, säger Jelena Jovanovic.