Mångmiljontapp för Östgötatrafiken under pandemin

Reserestriktioner har lett till mångmiljonstapp, och ännu har inte Östgötatrafiken återhämtat sig. Nu hoppas trafikchef Åsa Bjerke att nya omvärldsfaktorer ska få dem att ta i kapp.

För att täcka upp för det stora passagerartappet har Östgötatrafiken tvingats ta från kapital tänkt till trafiksatsningar. Dessutom har Region Östergötland stöttat finansiellt. De har i sin tur fått statliga bidrag för förlorade biljettintäkter. Dock har bidraget inte legat på samma nivå som tappet, förklarar Åsa Bjerke.

För att täcka upp för det stora passagerartappet har Östgötatrafiken tvingats ta från kapital tänkt till trafiksatsningar. Dessutom har Region Östergötland stöttat finansiellt. De har i sin tur fått statliga bidrag för förlorade biljettintäkter. Dock har bidraget inte legat på samma nivå som tappet, förklarar Åsa Bjerke.

Foto: Pressbild/David Einar, Jasmine Hübinette

Östergötland2022-07-15 05:00

Fjolårets bokslut visar nedslående siffror. Före pandemin låg antalet påstigande resenärer på 31,4 miljoner. Under första pandemiåret hade detta fallit till 21,8. Under det andra hade det fallit ytterligare, till 19,1 miljoner. Utifrån vad man hade räknat på innan pandemin har man tappat ungefär 400 miljoner kronor i intäkter mellan 2020 och 2022, berättar Åsa Bjerke, trafikchef på Östgötatrafiken.

– I ungefär 80-90 procent av fallen kommer resenärerna tillbaka av sig själva när arbetsplatserna släpper på rekommendationer om hemarbete, skolorna öppnar i full skala och när Folkhälsomyndigheten inte längre rekommenderar folk att inte åka.

Däremot poängterar Åsa Bjerke att de fortfarande inte helt har kommit tillbaka. Tidigare förutspåddes även en ökning i resande, men det har Östgötatrafiken inte sett.

– Vi har gjort mycket för att möta våra resenärer och de nya vanor som pandemin har inneburit. Exempelvis har vi kört en kampanj med rabatterade månadskort och infört 'blippa till takpris' i stadstrafiken. Vi har även satsat på marknadsreklam riktad mot dem vi tappat under pandemin.

Många som växlar mellan bil och buss eller tåg har vant sig av med att åka kollektivt under pandemin, menar trafikchefen. Dem vill man nu locka tillbaka. Utmaningen är att få människor att välja att åka kollektivt, även om de har andra möjligheter.

– Det är så vi kan bidra till ett mer hållbart samhälle och större samhällsnytta.

Intäkterna börjar komma i kapp 2019 års nivå, men utgifterna har blivit större – speciellt drivmedlen. Nästa år beräknas de bli 80 miljoner högre än vad man tidigare räknat på.

undefined
För att täcka upp för det stora passagerartappet har Östgötatrafiken tvingats ta från kapital tänkt till trafiksatsningar. Dessutom har Region Östergötland stöttat finansiellt. De har i sin tur fått statliga bidrag för förlorade biljettintäkter. Dock har bidraget inte legat på samma nivå som tappet, förklarar Åsa Bjerke.

När intäkterna var som lägst kunde man dock inte göra några reduceringar.

– Vi har inte kunnat göra några reduceringar. Folkhälsomyndigheten gick ut med att man skulle fortsätta köra som vanligt. Det har varit en grundförutsättning för att söka bidrag.

För tillfället finns det flera omvärldsfaktorer Åsa Bjerke tror kan gynna kollektivtrafiken. Även om Östgötatrafiken drabbas av ökade bränslepriser, går det i ännu större utsträckning ut över individen, menar hon. Regeringen har även lagt förslag om förändring av reseavdraget, vilket kan vara ett incitament till.

– Jag skulle vilja skicka med att varje resa räknas. Du kanske gör något annat nio gånger av tio, men den gången du reser kollektivt gör du något bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!