Dödsolyckorna i trafiken ökade i Östergötland
Under 2006 dödades 15 personer i trafiken i Östergötland. Därmed verkar den positiva trend som pågick under några år fram till 2004 med minskat antal dödsolyckor definitivt vara bruten.
2001 omkom 27 personer i trafiken i Östergötland. 2001 var dödssiffran 21. 2003 dog 16 personer och 2004 var dödssiffran i Östgötatrafiken nere i 9.
Men sedan bröts trenden. 2005 var dödssiffran 14 och i fjol 15.
- Orsaken till att dödsolyckorna minskade i början på 2000-talet var förmodligen resultatet av en kraftfull satsning på att öka trafiksäkerheten. Inte minst genom att bygga vajerräcken på E22:an, säger Cege Sjöström.
Enligt Cege Sjöström är det inte de stora vägarna, E4 och E22, som är mest olycksdrabbade.
- De flesta dödolyckorna inträffar på de lite mindre vägarna. Främst riksvägarna 50, 34 och 32. Och sträckan mellan Linköping och Motala är olycksdrabad. Där brukar det vara minst en dödsolycka om året, säger han.
Högre hastigheter till följd av att bilarna blir allt säkrare tror Cege Sjöström är en orsak till att antalet dödsolyckor ökat.
Under 2007 kommer NTF att månad för månad följa olycksstatistiken och analysera vad olyckorna beror på.
- Detta för att vi ska kunna se vad som behöver åtgärdas för att göra trafiken säkrare, säger Cege Sjöström.
NTF i Östergötland kommer under året att genomföra en hel del aktiviteter och organisationen kommer att vara synlig runt om i länet.
För 2007 är delmålet i Nollvisionen att det inte ska vara fler än 207 döda i trafiken i hela landet och inte fler än 11 trafikdödade i Öastergötland.
Lyckas man med det har den negativa trenden från de två föregående åren brutits.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!