Bussföretag begär överprövning av upphandling

Grimslövsbuss vann upphandlingen om den regionala kollektivtrafiken. Men två konkurrenter kräver att vinnaranbudet förkastas.

Två företag har nu krävt överprövning av Östgötatrafikens beslut att teckna avtal med Grimslövbuss och länets express- och regionbusstrafik.

Två företag har nu krävt överprövning av Östgötatrafikens beslut att teckna avtal med Grimslövbuss och länets express- och regionbusstrafik.

Foto: Eva Jensen/arkiv

Östergötland2020-02-14 18:01

I slutet av januari meddelade Östgötatrafiken att Grimslövsbuss AB kommer att ta över ansvaret för express- och regionbusstrafiken i Östergötland efter Linköpingsbaserade Stångåbuss.

Avtalet med Grimslövsbuss, med bas i Grimslöv strax söder om Växjö i Kronobergs län, omfattar cirka 90 fordon och är värt drygt 2,1 miljarder kronor. Det ska – om det träder i kraft – gälla från 21 juni nästa år och elva år framåt.

Upphandlingen gällde två anbudsområden inom den regionala kollektivtrafiken. Grimslövsbuss vann båda. Det ena omfattar i stora drag östra Östergötland. Där lämnade Transdev Sverige AB det näst lägsta anbudspriset. 

Det andra rör i princip de mellersta och västra länsdelarna. Där var Nobina Sverige AB:s anbud näst lägst. 

Både Transdev och Nobina har nu begärt att upphandlingen ska överprövas av förvaltningsrätten i Linköping.

Det handlar inte om krav på att hela upphandlingen ska göras om utan om att företagen vill att Grimslövsbuss anbud ska förkastas och kontrakten i stället gå till dem.

Transdev, vars anbudspris var 4,67 procent högre än vinnarens, hävdar i sin ansökan om överprövning att Grimslövsbuss inte uppfyller "det obligatoriska kravet på teknisk och yrkesmässig kapacitet".

Detta baserar man bland annat på att Grimslövsbuss uppgett att 40 procent av bolagets tidigare uppdrag i Kronobergsregionen avsett skoltrafik, vilket inte räknas som tidtabellagd linjetrafik och därmed enligt deras uppfattning inte uppfyller kraven i upphandlingen på tidigare erfarenhet av just den typen av trafik.

Ett annat argument Transdev för fram mot konkurrenten när det gäller tidigare erfarenhet är att all "kompetens inte innehas av Grimslövsbuss AB självt utan uppdraget utförs av koncernsyskon", vilket enligt Transdevs strider mot kriterierna i Östgötatrafikens upphandling.

Transdev ifrågasätter också om Grimslövsbuss har tillräckligt många bussar i nuläget för att uppfylla kraven för att få delta i upphandlingen.

Nobina, som sedan tidigare skrivit ett tioårigt avtal med Östgötatrafiken gällande busstrafiken i Linköping, har begärt anstånd till på måndag med att utveckla grunderna för sin ansökan om överprövning men hävdar att Grimslövsbuss inte uppfyllt "kravet på referensuppdrag i upphandlingen".

Peter Sandberg är vice vd för Karlssonbuss som äger Grimslövsbuss.

– Vi väljer att inte kommentera något under pågående process, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!