Det var drygt ett år sedan skrev vi om loppisfantasten Beata Nison som sade upp sig för att satsa på sin dröm. Hon hade då fyllt en lada utanför Ljunga med skatter och öppnat en webshop.
Skatterna är fynd Beata själv gjort på loppis. Hon putsar och fixar iordning fynden innan hon säljer dem vidare.
Hur har det då gått efter att hon tog det stora steget för att satsa på sin dröm?
– Det har gått jättebra. För lite drygt ett år sedan kände jag att jag var tvungen att välja: Antingen lägger jag ner eller så satsar jag helt.
När Beata Nison sa upp sig från sitt kontorsjobb fanns det ingen tvekan om att det var rätt sak att göra.
– Jag var färdig med att sitta framför datorn och räkna. Jag ville skapa och göra något kreativt. Jag ville göra något som jag älskar varje dag.
Framgången med Rebloom, som Beata Nison kallar sitt företag, har varit stor. Beata har nu nått flera av sina delmål. Det första var att öppna upp ladan och bjuda in kunderna.
Ladan har hittills haft öppet sporadiskt och öppettiderna kommuniceras via Reblooms Instagramkonto.
Nästa delmål var att kunna bjuda kunderna på fika på fältet utanför butiken. Till sin hjälp har Beata tagit in lokala Skänkdalens glass som kunderna kan köpa hos henne.
Det Beata kallar ro vid Rebloom var det tredje delmålet. Hon bjöd in sina kunder och följare på Instagram till att delta i ett event utanför ladan. De som köpte en plats på eventet fick en yogalektion och frukostbuffé.
– Alla de 25 platserna sålde slut på 15 minuter.
Ro vid Rebloom är något Beata kommer fortsätta med. Under det första eventet tog hon hjälp av en vän som lärde ut yin-yoga. Nästa gång planerar hon att skifta yogainstruktör för att få lite variation.
Beata Nisons fjärde delmål var att öppna upp ladans loft och utöka med loppis där.
– I butiken är det mina absolut finaste skatter. Det är utplockade skatter på loftet också men även andrahandssortering.
Beata Nison har vid sidan av Rebloom ett Instagramkonto med drygt 22 000 följare. Där visar hon upp hemmet i Ljunga och fotar produkter för företag. Den större delen av hennes intäkter kommer från Instagramkontot. Men Beata säger att intäkterna från Rebloom snart är lika stora som de från Instagram.
Att hållbarhet är rätt i tiden och att Beata Nison redan hade en kundgrupp via sin Instagram när hon började lyfter hon som anledningar till att hon lyckats.
Något som återkommer i Beatas företagande är fokuset på lokala samarbeten och andra kvinnliga företagare. Förutom Skänkdalens glass och den lokala yogainstruktören har hon sålt buketter från en lokal blomsterodlare och har ett tätt samarbete med en annan influencer som bor i Norrköping.
– Varje tisdag jobbar vi tillsammans och fotar produkter eller skapar något tillsammans. Det känns som att vi är inne i en ny tid där det inte finns den här avundsjukan längre. Nu hjälps vi kvinnor åt och lyfter varandra.
Hur ser dina framtidsdrömmar ut?
– Drömmen nu är att skapa en blomsteroas för självplock vid ladan. Jag och Hedvig som jag hyr ladan av har sått ett fält med solrosor här utanför. Nu håller vi tummarna för att det exploderar så att vi i augusti eller september ska kunna ha självplock av solrosor samtidigt som ladan är öppen. I framtiden vill jag ha mer blomsterplock, problemet är att hinna allt.