Camilla Hahn arbetar med disciplinärenden på Linköpings universitet. Hon har inga exakta siffror om hur många som stängts av hittills i år.
– Vi sammanställer statistik efter varje år och vi har ärenden kvar att hantera för 2019. Därför har jag inga uppgifter om hur många som hittills har stängts av eller varnats. Det som jag kan säga är att antalet ärenden som vi hanterat i år har ökat jämfört med 2018. Det innebär att det kommer vara fler studenter som blivit avstängda/varnade i år jämfört med 2018, säger hon.
Enligt Camilla Hahn är den vanligaste förseelsen plagiat och de flesta avstängningarna hamnar på mellan 2-4 veckor. Vid avstängning får studenten inte delta i undervisning eller prov.
– En student som tidigare varnats eller anmälts flera gånger kan få en längre avstängningsperiod, säger hon.
Hur upptäcker ni att något är ett plagiat?
– LiU använder sig av Urkund, som ett verktyg för att upptäcka misstänkta plagiat, och uppgifter som lämnas in via vår lärplattform skickas automatiskt till Urkund för kontroll.
I en färsk rapport från Universitetskanslersämbetet har man gått igenom hur många disciplinärenden med avstängningar och varningar som respektive lärosäte har haft under 2018. På Linköpings universitet hade man under förra året 112 ärenden. 80 resulterade i avstängningar och 30 i varningar. Det motsvarar ungefär 0,6 procent av eleverna som alltså fuskat på något vis. En förhållandevis låg siffra, men hög i jämförelse med andra lärosäten. Bara sex av 31 undersökta lärosäten hade en högre andel disciplinärenden än Linköpings universitet. Flest disciplinärenden hade Mälardalens och Södertörns högskola med 1,08 procent.
Camilla Hahn berättar att en hel del tid läggs på universitetets alla nivåer för att förebygga fusk. Framför allt sker arbetet ute på institutionerna och bland lärarna i lärosätets olika kurser.
– Framförallt i början av utbildningarna för att informera studenterna både skriftligen och muntligen om hur de ska bearbeta material och formulera sina egna texter. Helst inom de utbildningar som bygger på att studenterna ska producera mycket text på egen hand. Vi som jobbar med disciplinnämndsfrågor är också ute och informerar främst personal om erfarenheterna som vi har från disciplinnämnden. Bland annat kommer vi medverka vid en utbildning för examinatorer under våren.