Norrköpings kommun upphandlade gatuunderhåll, det vill säga snöröjning, sandupptagning och rengöring av gator och trottoarer, enligt EU:s regler som kräver att det billigaste alternativet antas. Det blev Befab som vann anbudet.
I Linköping är man, enligt olika källor, nöjd med vad Befab gör. Redan för tre veckor sedan var gator och trottoarer sopade och rena, bland annat i villaförorten Hjulsbro.
Villaägaren i Norrköping, sopar ”sin” trottoar, det tillhör skyldigheterna, kommunens trottoarer är rejält sandade och risken är stor att barn och äldre halkar och gör sig illa och sanden på gatorna virvlar omkring i blåsten och smutsar ner än mer.
Frågan är varför vi är utsatta för denna kommunala diskriminering när Linköpingsföretaget uppenbarligen sätter den egna stadens medborgares gatu- och trottoarskötsel framför grannstaden Norrköpings?
Jag ringde tekniska kontorets kundtjänst i Norrköping, bad om telefonnummer till Befabs ansvarige, men det lämnar man inte ut. Underkastade EU:s rigida regler för upphandling, som får till följd att vår kommun inte får eller kan ta ansvar för gatuunderhållet, förbudet för mig som kommuninvånare att ställa frågor till Befab kan inte betecknas som annat än härskarfasoner.
Beskedet företaget ger är att rengöringen är ”försenad”, vi tvingas vänta ytterligare en månad innan de gjort det arbete de åtagit sig. Och vi är rättslösa inför nonchalansen. Jag förutsätter att kommunen hanterar Befab på samma sätt, vid kommande anbudsförfarande som man hanterade Recycling när det gällde sophämtningen i kommunen. De ska inte tillåtas överhuvudtaget vara med.